SOk496 Tvorba divadelní inscenace s neprofesionální skupinou

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
5 dnů. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Denisa Tchelidze (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
-Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO176.
Výuka probíhá formou 5-ti denní dílny (3 + 2 dny).
Studující denního a kombinovaného studia absolvují dílnu společně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO176.
Cílem předmětu je seznámit studující s amatérskou divadelní scénou a s postupem tvorby divadelního představení s neprofesionální skupinou.
Výstupy z učení
Studující bude umět:
Orientovat se v amaterských přehlídkách divadel.
Analyzovat a reflektovat divadelní představení neprofesionálních skupin.
Adaptovat libovolný text do podoby divadelního scénáře.
Vytvořit divadelní inscenaci s neprofesionální skupinou.
Osnova
  • Studující projdou tvorbou divadelního představení, která bude rozdělena do několika fází. První fáze nese název Sladění a jde o nezbytná cvičení vedoucí k vyladění skupiny, tak, aby spolu mohli pracovat. Druhá fáze nese název Téma a příběh. Cvičení a techniky směřují v této fázi k nalezení nosného tématu nebo předlohy, kterou zpracujeme do bodového scénáře. Třetí fáze Pomoc amatérskému herci se zabývá všemožnými divadelními prostředky, které pomáhají amatérskému herci podat přesvědčivý výkon. Čtvrtá fáze, Zkoušení, se věnuje fixaci divadelního tvaru. Pátou fází je pak Představení a jeho reflexe. Výstupem předmětu je představení pro veřejnost. Cílem je, aby si studující svou práci ověřili na jevišti. Studující v rámci předmětu navštíví vybrané divadelní přehlídky amatérského divadla (3x půlden) a zúčastní se rozborů jednotlivých představení v rámci přehlídek. Studující si vybere libovolný text a ten adaptuje pro potřeby jeviště. Minimální počet 5 stran.
Literatura
    doporučená literatura
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009, 122 s. ISBN 9788086928593. info
  • MARTINEC, Václav. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby : příručka pro adepty a studenty herectví. Edited by Jan Dvořák. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2003, 191 s. ISBN 8070681713. info
  • CÍSAŘ, Jan a František ŠTĚPÁNEK. Základy činoherní režie. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1984, 136 s. info
Výukové metody
cvičení, diskuse, pozorování
Metody hodnocení
kolokvium, 80 % účast
Náhradní absolvování
V případě studijního zahraničního pobytu je možné předmět absolvovat náhradní formou. Studující, kteří jsou v~daném semestru na studijním pobytu na Erasmu si předmět mohou splnit po dohodě s~garantkou předmětu. CARRIÉRE, J.C. Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe s.r.o., 2014 Studující prostuduje odbornou literaturu doporučenou v~sylabu předmětu. Zhlédne záznam dvou inscenací hraných neprofesionály a analyzuje je. Vybírá text vhodný k~inscenaci, podrobí ho dramaturgickému rozboru. Tvoří režijně-dramaturgickou koncepci inscenace. Svou práci průběžné konzultuje s~vyučující předmětu.
Informace učitele
CARRIÉRE, J.C. Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe s.r.o., 2014
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SOk496/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.