PdF:Bi2BP_DPRB Determin. prakt. - bezobratlí - Informace o předmětu
Bi2BP_DPRB Determin. praktika - bezobratlí
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_DPRB/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
- Předpoklady
- Předmět není vhodný pro studenty 1. ročníku! Předpokladem by mělo být úspěšné absolvování předmětu Bi2BP_AEKP a účast na cvičeních Bi2BP_ZOZL.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
1. prokázat prohloubení základních taxonomických znalostí;
2. prokázat prohloubení znalostí fylogenetických vztahů;
3. prokázat základní znalosti o bionomii, ekologii a rozšíření vybraných skupin bezobratlých živočichů; ve cvičeních studenti:
4. pochopí, jak velké množství zástupců vybrané skupiny živočichů mají;
5. zvládnou determinaci nejdůležitějších zástupců naší fauny až do úrovně druhu, přičemž se
6. důvěrně seznámí s morfologií jejich těl a s determinačními znaky.
Vědní, činnostní a axiologický potenciál: důraz je kladen na znalost těch skupin bezobratlých živočichů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia; student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.
Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je pomocí obrázkových atlasů (příp. i odborného klíče), umět je žákům ukázat s důrazem na morfologické determinační znaky; učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen co nejlépe determinovat, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
Zvláštní důraz je z pochopitelných důvodů kladen na hmyz a na chráněné a ohrožené druhy. - Osnova
- 1. Ulity plžů (mořští, sladkovodní, suchozemští)
- 2. Lastury mlžů (mořští, sladkovodní)
- 3. Trvalé mikroskopické preparáty drobných členovců
- 4. Pavoukovci (zejména determinace našich druhů pavouků a sekáčů)
- 5. Korýši (zejména determinace našich druhů lupenonožců, stejnonožců, různonožců a desetinožců)
- 6. Vážky a šídla
- 7. Kobylky a saranče
- 8. Švábi a strašilky
- 9. Ploštice (kněžice, vroubenky apod.)
- 10. Střevlíkovití brouci
- 11. Listorozí brouci (roháči, chrobáci, vrubounovití)
- 12. Tesaříkovití brouci
- 13. Mandelinkovití a nosatcovití brouci
- 14. Motýli (noční i denní)
- 15. Houbovci a mechovky
- Literatura
- KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
- HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 439 s. ISBN 9788020015693. info
- Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
- ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
- BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info
- Výukové metody
- Laboratorní cvičení - převládá samostatná práce studentů. Pod dohledem cvičícího se sami (většinou ve dvojicích) pokoušejí determinovat předložený biologický materiál pomocí určovacích klíčů či atlasů, které dostanou k dispozici.
- Metody hodnocení
- Podmínkou zápočtu jsou aktivní účast na cvičeních a kompletní protokoly, případně vypracování zadaných samostatných prací (většinou PPT-prezentace).
- Informace učitele
- Výuka volitelného předmětu DPRB bude v semestru Podzim 2015 probíhat ve středy v době mezi 14:50 a 17:25. Počet seminárních skupin (pravděpodobně 2) a začátky výuky budou upřesněny po domluvě se zapsanými studenty na začátku semestru. V případě nízkého počtu zapsaných zájemců nebude výuka předmětu realizována.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/Bi2BP_DPRB