SZ7BK_MET1 Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 10. 10. 14:50–16:30 učebna 50, So 24. 10. 18:30–20:10 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:
- formulovat cíle výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy
- navrhnout a sestavit výzkumný nástroj na základě problematiky, která je cílem výzkumu
- překódovat získané data do elektronické podoby
- zanalyzovat data pomocí základní deskriptivní statistiky
- vyjádřit výsledky v grafické a tabulkové formě a interpetovat je
Osnova
  • 1. Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum.
  • 2. Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy.
  • 3. Proměnné, operacionalizace.
  • 4. Výzkumný soubor.
  • 5.Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování).
  • 6. Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování).
  • 7. Pozorování (získávání dat, analýza).
  • 8. Interview (konstrukce, transkript dat, vyhodnocování).
  • 9. Obsahová analýza textu, sekundární analýza dat, kresba.
  • 10. Experiment (typy, efekty, intervence, vyhodnocnování).
  • 11. Validita a reliabilita.
  • 12. Zpracování získaných dat, interpretace výsledků, psaní výzkumné zprávy.
Literatura
    povinná literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
    doporučená literatura
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
  • MARTIN, Paul R. a P. P. G. BATESON. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 221 s. ISBN 9788073675264. info
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 9788024730066. URL info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, 583 s. ISBN 80-7367-123-9. info
  • Walker, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5
    neurčeno
  • GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Educational research : an introduction. 8th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon, 2007, xxxi, 672. ISBN 9780205488490. info
  • GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Applying educational research : how to read, do, and use research to solve problems of practice. 6th ed. Boston: Pearson, 2010, xxvi, 573. ISBN 9780205596706. info
  • CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson, 2014, 672 s. ISBN 9781292021126. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
Písemný test, případně alternativní varianta výzkumného projektu.
Pro úspěšné zvládnutí je nutné dosáhnout v testu minimálně 70 % správných odpovědí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.