PdSZ_PSPV Primary and Secondary Prevention in Education

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Prerequisites (in Czech)
PdSZ_UPD1 Introduction to Pedagogy 1 && PdSZ_UPD2 Introduction to Pedagogy && PdSZ_ODI1 Theory of instruction && PdSZ_ODI2 Theory of instruction && PdSZ_STM Methodology and Theory of Educ && PdSZ_TMV Theory and Methodology of Educ
předmět je určen studentům VVP se zájmem výchovné problémy
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 76 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
základní poznatky vycházející ze současného pojetí sociální pedagogiky
Syllabus (in Czech)
  • Sociální pedagogika a její pojetí primární a sekundární prevence sociálně negativních jevů. Problém sociálních deviací. Typologie sociálně patologických jevů. Prostředky prevence. Metody prevence, kompenzace a zamezování sociálně negativním jevům. Problémy multikulturní výchovy a práce s minoritami.
Literature
  • KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Edited by Richard Jedlička. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 8071845558. info
  • BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociální patologie. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1998, 53 s. ISBN 8070132590. info
  • VODIČKOVÁ, Marcela. Modelové lekce pro práci s dětmi a mládeží :příručka pro pedagogy a jiné pracovníky v oblasti primární protidrogové prevence. Vyd. 1. Brno: Rozrazil, 1997, 40 s. ISBN 80-85382-20-2. info
  • VOCILKA, Miroslav. Netradiční forma prevence poruch chování :náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: Tech-Market, 1997, 92 s. ISBN 80-902134-8-0. info
  • NEŠPOR, Karel and Ladislav CSÉMY. Léčba a prevence závislostí :příručka pro praxi. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 1996, 199 s. ISBN 80-85121-52-2. info
  • ŘEZNÍČEK, Matouš. Systemická prevence sociálních deviací :(úvahy, možnosti, hypotézy). 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1994, 190 s. ISBN 80-7066-933-0. info
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: přednost mají studenti 5 letého studia učitelství VVP
The course is also listed under the following terms Autumn 2001.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/PdSZ_PSPV