SZ2BP_Pd20 General Methodology

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/0/10. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (lecturer)
RNDr. Miloslava Machalová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Prerequisites
Pass an examination discipline Introduction to the pedagogy.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Theory of instruction.
Syllabus
  • Basic terms. Curriculum papers. Strategy of teaching. Evaluation pupils.
Literature
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy (Introduction in the study of the bases of didacties.). Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 pp. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. Praha : VÚP, 2004. 96 s. Dostupné též na http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=10
Assessment methods (in Czech)
Ústní nebo písemná zkouška. OTÁZKY: 1.Výchova a vzdělávání; edukace. Vzdělávání charakteristika, formy vzdělávání. Vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání. 2. Vyučování (výuka) charakteristika. Vyučování a učení. 3. Proměny pohledů na vyučování a učení. 4. Cíle vyučování. 5. Obsah vyučování, kurikulum, standardy, vzdělávací program, učební plán a učební osnovy. Bílá knifa. 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 7. Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 8. Aktivita, samostatnost a tvořivost. Charakteristika, typy, stupně, souvislosti. 9. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 10. Typy výuky. 11. Fáze výuky. 12. Pedagogická interakce. Verbální a neverbální komunikace. 13. Metody výuky - charakteristika, rozdělení, celkový přehled. 14. Metoda výkladu a její formy (vysvětlování, popis, přednáška, vyprávění). 15. Rozhovor, dialog, diskuse, beseda, brainstorming. 16. Otázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 17. Metody práce s textem, RWCT čtením a psaním ke kritickému myšlení. 18. Uplatňování prvků dramatizace, situační a inscenační metody. 19. Názorně-demonstrační výukové metody, školní obraz. 20. Metody praktické, instruktáž. 21. Metoda řešení problémů. 22. Výukové projekty. 23. Výuka s využitím prvků Daltonského plánu. 24. Metody opakování a cvičení, druhy opakování, fixace a aplikace poznatků. 25. Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. 26. Ústní zkoušky - cíl, principy, průběh, atmosféra, efekt. Písemné zkoušky - cíl, principy, průběh, typy. Didaktické testy. 27. Formy výuky; charakteristika, klasifikace forem. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 28. Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. 29. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. 30. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 31. Učebnice - funkce, druhy, práce s učebnicí. 32. Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 33. Počítače ve vzdělávání - možnosti a perspektivy jejich uplatnění. 34. Plánování práce učitele, příprava na vyučovací hodinu. 35. Pedagogické klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SZ2BP_Pd20