SZ2BP_Pd20 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/10. 10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
RNDr. Miloslava Machalová, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Předpoklady
Úspěšné absolovování předmětu Úvod do pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Obecná didaktika.
Osnova
  • Základní pojmy. Kurikulární dokumenty.Výukové strategie. Hodnocení žáků.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. Praha : VÚP, 2004. 96 s. Dostupné též na http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=10
Metody hodnocení
Ústní nebo písemná zkouška. OTÁZKY: 1.Výchova a vzdělávání; edukace. Vzdělávání charakteristika, formy vzdělávání. Vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání. 2. Vyučování (výuka) charakteristika. Vyučování a učení. 3. Proměny pohledů na vyučování a učení. 4. Cíle vyučování. 5. Obsah vyučování, kurikulum, standardy, vzdělávací program, učební plán a učební osnovy. Bílá knifa. 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 7. Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 8. Aktivita, samostatnost a tvořivost. Charakteristika, typy, stupně, souvislosti. 9. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 10. Typy výuky. 11. Fáze výuky. 12. Pedagogická interakce. Verbální a neverbální komunikace. 13. Metody výuky - charakteristika, rozdělení, celkový přehled. 14. Metoda výkladu a její formy (vysvětlování, popis, přednáška, vyprávění). 15. Rozhovor, dialog, diskuse, beseda, brainstorming. 16. Otázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 17. Metody práce s textem, RWCT čtením a psaním ke kritickému myšlení. 18. Uplatňování prvků dramatizace, situační a inscenační metody. 19. Názorně-demonstrační výukové metody, školní obraz. 20. Metody praktické, instruktáž. 21. Metoda řešení problémů. 22. Výukové projekty. 23. Výuka s využitím prvků Daltonského plánu. 24. Metody opakování a cvičení, druhy opakování, fixace a aplikace poznatků. 25. Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. 26. Ústní zkoušky - cíl, principy, průběh, atmosféra, efekt. Písemné zkoušky - cíl, principy, průběh, typy. Didaktické testy. 27. Formy výuky; charakteristika, klasifikace forem. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 28. Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. 29. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. 30. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 31. Učebnice - funkce, druhy, práce s učebnicí. 32. Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 33. Počítače ve vzdělávání - možnosti a perspektivy jejich uplatnění. 34. Plánování práce učitele, příprava na vyučovací hodinu. 35. Pedagogické klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.