ZS1BP_PPP Professional Practice in Education

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable of Seminar Groups
ZS1BP_PPP/01: Thu 7:40–9:15 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/02: Thu 9:20–11:00 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/03: Tue 8:30–10:05 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/04: Tue 10:15–11:50 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/05: Wed 8:30–10:05 budova C - učebna 8
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvoj základů profesionálních kompetencí v oblastech projektování, realizace a hodnocení (sebehodnocení). Zvláštní pozornost je věnována zejména komunikaci, metakomunikaci a logice mluveného projevu, a to v oblasti pedagogické komunikace a interakce. Cílem cvičení je v návaznosti na výuku Školní pedagogiky vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy, pro získávání pedagogických dovedností v navazování kontaktu se žáky a získávání jejich zájmu. Studenti se učí cílevědomě hospitovat ve vyučování a protokolovat sledovanou vyučovací hodinu, kultivovaně a zodpovědně hodnotit výkon svých kolegů, provádět sebehodnocení.
Syllabus (in Czech)
  • Jak se stát dobrým učitelem (reflexe zkušeností, vlivů, typových znaků chování učitele, projevů a reakcí - analýza individuálních pedagogických koncepcí (prekoncepcí) o vztahu U-Ž, přístupu k žákovi, metodách, hodnocení). Osobnostní výchova studentů - sebereflexe, autodiagnostika. Cvičení k porozumění sobě samému, náhled na sebe ( zjišťování vlastních učebních stylů). Asertivita - agresivita - submisivita (projevy v sociálním chování, v reakcích na konflikty, emoce, hodnocení okolím). Asertivní práva. Jak se stát asertivním učitelem. Pedagogická interakce (pedagogická komunikace, obsah a složky komunikace). Pedagogická situace a komunikace. Monologické sociální a výukové situace (sociální a výukový monolog, verbální vyučovací metody, požadavky na výklad, znaky kvality učitelovy řeči). Dialog ve škole. Učitelovy otázky (požadavky a nedostatky). Pozorování a hodnocení interaktivních a komunikativních projevů v přirozených školních podmínkách. Poznávání žáka (příčiny konfliktů v komunikaci). Hodnocení výkonů žáků (analýza žákovských prací). Praktická stránka komunikativní přípravy - monolog na zvolené téma, popř. zjišťovací rozhovor s dítětem, videozáznamy mikrovýstupů. Analýza záznamu (zhodnocení základních řečových a pohybových předpokladů studentů).
Assessment methods (in Czech)
Připravit 5-10min. záznam vlastní pedagogické aktivity a zhodnotit jej podle zadaných kritérií písemně. Vypracovat 3 hospitační protokoly z vyučovacích hodin. Provést diagnostiku klimatu vybrané školní třídy s využitím standardizovaného dotazníku My Class Inventory s komentářem.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/ZS1BP_PPP