PdF:A2BP_ZJAZ Introduction to Linguistics - Course Information
A2BP_ZJAZ Introduction to Linguistics for Teachers
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Josef Hladký, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Department of English Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Petra Hoydenová - Timetable
- Mon 12:30–13:15 učebna 30
- Prerequisites
- Basic linguistic knowledge from the secondary school
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Foreign Languages - English Language (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Foreign Languages - English (programme PdF, B-ZS)
- Course objectives
- The scope of linguistics, the history of linguistics, varieties of English, psycholinguistics, sociolinguistics and ethnolinguistics affecting language teaching strategies.
- Syllabus
- 1 Linguistics, the scope of linguistics 2 Phonetics, phonology and morphology 3 Syntax and semantics 4 Pragmatics, discourse analysis 5 Language types, Indo-European languages, language change 6 Some modern schools and movements and educational psychology 7 Modern writing systems, writing in the classroom 8 Psycholinguistics, language learning stzrategies 9 Sociolinguistics, heterogeneous classes, different nationalities in one classroom. 10 Ethnolinguistics, learners and their individuality 11 Varieties of English, what a language student should learn 12 Styles, slang, artificial languages, computer processing of language
- Literature
- Cambridge approaches to linguistics. Edited by Jean Aitchison. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. info
- YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
- SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
- FROMKIN, Victoria and Robert RODMAN. An introduction to language. 4th ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1988, xiv, 474 s. ISBN 0-03-006532-1. info
- Interactive language teaching. Edited by Wilga M. Rivers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, xvii, 228. ISBN 0-521-31108-X. info
- KATZNER, Kenneth. The languages of the world. London: Routledge, 1986, x, 376. ISBN 0415046041. info
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet Definujte dualismus v jazyce. X V čem spočívá znakovost podle de Saussura? X Jaký typ znaku je fotografie : ikona index symbol X Na čem je založen vztah mezi označujícím a označovaným u indexu? X Tři základní fukce jazyka definoval v r. 1934 rakouský psycholog Karl Bühler. Vyberte nejméně dvě správné: fatická expresivní displacement apelová sdělovací reflexivní. X Proč neexistují primitivní a vyspělé jazyky? X Jakými argumenty dokazujeme, že jazykověda je věda? X Diachronní lingvistika se zabývá slovní zásobou fonologií vývojem jazyka systémy rozdíly mezi jazyky X Jak třídíme jazyky? X Čím se zabývá morfologie? X Jak dělíme větu v aktuálním členění (funkční perspektivě)? X Čím se zabývá onomastika? X Čím se zabývá pragmatika? X Na prvním kompletním překladu Shakespeara, tzv. muzejním neboli matičním, se podílelo pět překladatelů. Zaškrtněte nejméně tři správná jména: J.J.Kolár J.V. Sládek A.W.Straka J. Malý J. Čejka Vrchlický V.E.Mourek L.J.Čelakovský V.A.Jung F.Doucha X Kdo je autorem prvního anglicko-českého slovníku z r. 1874? X Spojte autora a dílo: MOUREK STRAKA MATHESIUS MALÝ SLÁDEK Mluvnice anglická Průpravná mluvnice a.j .Učebné listy j.a. Nebojte se angličtiny! Rukověť anglického jazyka X Proč si připomínáme Otakara Vočadla (1895–1974)? X Čím je významný Henry Sweet? X Čím je významný Jens Otto Jespersen? X Proč bylo ve staré angličtině asi 30 výrazů pro moře, 27 pro loď? X Jaká byla slovní zásoba ve střední angličtině? X Co je to manština? X Co jsou to hibernicismy? X V které angličtině najdeme přízvuky address, laboratory, translate X What did Herder claim about language? X Duality is not the only feature in which human language differs from animal communication. What are the other features? (three should be enough) X Both nature and nurture are necessary for language development in a child. What is meant by the terms nature and nurture? X Who were the first ones to distinguish between vowels and consonants and to introduce the syllable as a structural unit? X What did Dante Alighieri write about as far as languages are concerned? X What did THE FIRST GRAMMARIAN write about and when did he live? X Who introduced the term innere Sprachform and what does it refer to? X Who were the best known members of the Prague Linguistic Society in 1930? + the Glossary!
- Language of instruction
- English
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/A2BP_ZJAZ