A2BP_ZJAZ Introduction to Linguistics for Teachers

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Hladký, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Department of English Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Petra Hoydenová
Timetable
Mon 12:30–13:15 učebna 30
Prerequisites
Basic linguistic knowledge from the secondary school
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The scope of linguistics, the history of linguistics, varieties of English, psycholinguistics, sociolinguistics and ethnolinguistics affecting language teaching strategies.
Syllabus
  • 1 Linguistics, the scope of linguistics 2 Phonetics, phonology and morphology 3 Syntax and semantics 4 Pragmatics, discourse analysis 5 Language types, Indo-European languages, language change 6 Some modern schools and movements and educational psychology 7 Modern writing systems, writing in the classroom 8 Psycholinguistics, language learning stzrategies 9 Sociolinguistics, heterogeneous classes, different nationalities in one classroom. 10 Ethnolinguistics, learners and their individuality 11 Varieties of English, what a language student should learn 12 Styles, slang, artificial languages, computer processing of language
Literature
  • Cambridge approaches to linguistics. Edited by Jean Aitchison. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. info
  • YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
  • FROMKIN, Victoria and Robert RODMAN. An introduction to language. 4th ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1988, xiv, 474 s. ISBN 0-03-006532-1. info
  • Interactive language teaching. Edited by Wilga M. Rivers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, xvii, 228. ISBN 0-521-31108-X. info
  • KATZNER, Kenneth. The languages of the world. London: Routledge, 1986, x, 376. ISBN 0415046041. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet Definujte dualismus v jazyce. X V čem spočívá znakovost podle de Saussura? X Jaký typ znaku je fotografie : ikona index symbol X Na čem je založen vztah mezi označujícím a označovaným u indexu? X Tři základní fukce jazyka definoval v r. 1934 rakouský psycholog Karl Bühler. Vyberte nejméně dvě správné: fatická expresivní displacement apelová sdělovací reflexivní. X Proč neexistují primitivní a vyspělé jazyky? X Jakými argumenty dokazujeme, že jazykověda je věda? X Diachronní lingvistika se zabývá slovní zásobou fonologií vývojem jazyka systémy rozdíly mezi jazyky X Jak třídíme jazyky? X Čím se zabývá morfologie? X Jak dělíme větu v aktuálním členění (funkční perspektivě)? X Čím se zabývá onomastika? X Čím se zabývá pragmatika? X Na prvním kompletním překladu Shakespeara, tzv. muzejním neboli matičním, se podílelo pět překladatelů. Zaškrtněte nejméně tři správná jména: J.J.Kolár J.V. Sládek A.W.Straka J. Malý J. Čejka Vrchlický V.E.Mourek L.J.Čelakovský V.A.Jung F.Doucha X Kdo je autorem prvního anglicko-českého slovníku z r. 1874? X Spojte autora a dílo: MOUREK STRAKA MATHESIUS MALÝ SLÁDEK Mluvnice anglická Průpravná mluvnice a.j .Učebné listy j.a. Nebojte se angličtiny! Rukověť anglického jazyka X Proč si připomínáme Otakara Vočadla (1895–1974)? X Čím je významný Henry Sweet? X Čím je významný Jens Otto Jespersen? X Proč bylo ve staré angličtině asi 30 výrazů pro moře, 27 pro loď? X Jaká byla slovní zásoba ve střední angličtině? X Co je to manština? X Co jsou to hibernicismy? X V které angličtině najdeme přízvuky address, laboratory, translate X What did Herder claim about language? X Duality is not the only feature in which human language differs from animal communication. What are the other features? (three should be enough) X Both nature and nurture are necessary for language development in a child. What is meant by the terms nature and nurture? X Who were the first ones to distinguish between vowels and consonants and to introduce the syllable as a structural unit? X What did Dante Alighieri write about as far as languages are concerned? X What did THE FIRST GRAMMARIAN write about and when did he live? X Who introduced the term innere Sprachform and what does it refer to? X Who were the best known members of the Prague Linguistic Society in 1930? + the Glossary!
Language of instruction
English
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/A2BP_ZJAZ