SZ2BP_ZPM Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_ZPM/01: Út 10:40–11:25 učebna 50
SZ2BP_ZPM/02: Čt 10:40–11:25 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům informace o tom, co je předmětem metodologie pedagogiky, jak se vytváří a testují teorie, co je to výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, hypotézy, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují. Vytvářejí si předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci svých kvalifikačních prací.
Osnova
  • 1.Předmět metodologie pedagogiky, pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele 2.Příprava výzkumu a organizace výzkumu, fáze výzkumu 3.Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů 4.Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza 5.Typ výzkumu: výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, akční, deskriptivní 6.Kvantitativní a kvalitativní výzkum 7.Kvalitativní výzkum(tvorba teorie); postup kvalitativního výzkumu; výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software 8.Pozorování, vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu 9.Etnografické interview 10.Výzkum životního příběhu 11.Školní etnografie 12.Kvantitativní výzkum (ověřování teorie), proměnné, operacionalizace, hypotézy 13.Výzkumný soubor; výběrový soubor, náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr 13.Pozorování 14. Škálování 15.Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování) 16.Interview(druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování) 17.Experiment; model experimentu, druhy experimentu. 18.Obsahová analýza textu 19.Zpracování údajů 20.Interpretace výsledků výzkumu
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • Maňák, j., Švec, Š, Švec, V (Eds) Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
Metody hodnocení
zápočet : písemný test
Informace učitele
Studijní texty viz elektronické studijní materiály předmětu v is.muni.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SZ2BP_ZPM