SC4BK_NABS Náboženství světa

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc. (přednášející)
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Šindelář, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
(NOW( SC4BK_EKSP Ekoedukace v soc. pedagogice )&&NOW( SC4BK_MVSP Multiedukace v soc. pedagogice )&&NOW( SC4BK_FOSE Filozofie environmentalistiky )&&!NOWANY( SC4BK_PZCP Přír. aktivity - pokusnictví , SC4BK_SPIT Mediace a probace v praxi , SC4BK_ZDV Základy dramatické výchovy , SC4BK_MDV Metodika dramatické výchovy , SC4BK_TOPV Techniky rozvoje osobnosti , SC4BK_ZKS Řešení konfliktních situací ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova a environmentální výchova
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty na konkrétních příkladech seznámit s různými podobami náboženství, s teoretickými problémy spjatými s jeho studiem a s různými sociálními a kulturními souvislostmi náboženské praxe. Studenti by po absolvování kurzu měli rámcově rozumět tomu, jaké rozličné funkce může plnit to, co nazýváme náboženstvím, v různých společnostech a kulturách, jak rozdílné fenomény jsou jako náboženství s ohledem na různé sociální a kulturní kontexty označovány a jaké základní problémy jsou spojené s teoretickou reflexí těchto fenoménů.
Zvýšený důraz bude kladen na problematiku získávání a uplatňování moci a autority jak v rámci náboženství samotných, tak v rámci diskursivních procedur v religionistice. S tím souvisí také pozornost věnovaná kulturním/historickým kořenům religionistického pojmu náboženství a představ, na nichž stojí a z toho vyplývajícím problémům při jeho aplikaci mimo kontext moderních náboženství Evropy a monoteistických náboženských tradic.
Student by v tedy průběhu kurzu měl získat hlubší vhled do problémů interkulturní komunikace a do společenských procesů vedoucích k utváření dominance a k sociálnímu vylučování některých sociálních aktérů prostřednictvím systémů vědění či obecněji diskursivních formací, zejména takových, které lze z různých důvodů označit jako náboženské.
Osnova
  • (1) Úvod do religionistiky; (2) Hinduismus – vybájené náboženství; (3) Moderní formy náboženského života, nová konfliktní pole ve společnosti; (4) Křesťanství v konfliktu; (5) Náboženství Číny z ptačí perspektivy.
Literatura
  • PADEN, William E. Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 179 s. ISBN 80-210-2977-3. info
  • LUŽNÝ, Dušan. Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 107 s. Proměny náboženství, 3. ISBN 80-210-3492-0. info
  • HORYNA, Břetislav a Helena PAVLINCOVÁ. Judaismus-Křesťanství-Islám. Nové rozšířené. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2003, 661 s. ISBN 80-7182-165-9. info
  • HORYNA, Břetislav a Helena PAVLINCOVÁ. Dějiny religionistiky. Antologie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, 462 s. ISBN 80-7182-123-3. info
  • WERNER, Karel. Náboženské tradice Asie : od Indie po Japonsko : s přihlédnutím k Přednímu východu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 711 s. ISBN 8021029781. info
  • Krása, Miloslav; Marková, Dagmar; Zbavitel, Dušan. Indie a Indové: od dávnověku k dnešku. Praha : Vyšehrad, 1997.
  • Fröhlich, Roland, Dva tisíce let dějin církve, Praha: Vyšehrad 1999.
  • LOPEZ, Donald Jr. Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením. Brno: Barrister and Principal, 2003. ISBN 80-86598-54-3. info
Metody hodnocení
Esej v rozsahu 4000-8000 znaků.
Informace učitele
Téma eseje, jakož i požadavky na její odbornou kvalitu, jsou studentům sděleny během prvního výukového bloku. Esej musí splňovat nároky na odbornou publikaci, zejména musí obsahovat korektní poznámkový aparát. Esej je hodnocena přednášejícími. Je-li ohodnocena jako nevyhovující, vrací se studentovi s konkrétními výhradami a požadavky k přepracování.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.