ZS1BP_ARP1 Arranging and Adapting School Space 1

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Ševčíková (assistant), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Ševčíková
Prerequisites
zájem o aktivní zkušenostní učení
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Life in the 21st century reguires new educational foundations which meet the new brain research results, humans ontogenetic parameters and valeological and environmental rules.Alternative forms of teaching and teacher training at the coincidence with trends education for 21 st century in EU
Syllabus
  • Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky 1. „Kejbaly“ - Středisko výchovy a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití pro aktivizující a alternativní vyučování a učení 2. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka 3. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby : - Aranžování pro zdraví-využití zeleniny a ovoce ze školní zahrady - Kompozice, barva, textura - Využití sušených rostlin ze školní zahrady - Výstava „Barevný podzim“, práce s žáky na výstavě - Advent a vánoční vazba“ – využití ve výuce a pro zdraví - "Inspirace u odborníků" 4. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole
Literature
  • HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
  • WÖRNEROVÁ, Claudia. Adventní a vánoční výzdoba :nové nápady při tvoření výzdoby z listů, květů, větví a plodů. Translated by Lenka Krutilová. Zlín: Bawa, 1997, 71 s. ISBN 80-902387-2-6. info
  • HESSAYON, D. G. Okrasné stromy a keře v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský a Ševčík, 1997, 128 s. ISBN 80-86029-24-7. info
  • HIEKE, Karel. Pokojové rostliny. 4., dopl. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1988, 414 s. info
Assessment methods
Credit course, active participation in seminars.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/ZS1BP_ARP1