PdF:SV4MP_ANGS Andragogika a gerontoped. (S) - Informace o předmětu
SV4MP_ANGS Andragogika a gerontopedagogika (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- St 13:25–14:20 učebna 33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět oblastem vzdělávání dospělých, bude se orientovat v andragogické problematice a v oblasti vzdělávání seniorů. Na základě nabytých znalostí bude schopen tvořit distanční materiály a aktivizační programy, které jsou součástí vzdělávání dospělých.
- Osnova
- Didaktické formy a metody andragogiky. Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých v kontextu sociální pedagogiky. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Nové trendy ve výchově a vzdělávání dospělých. Rekvalifikace, distanční studium, ..vzdělávací programy určené dospělé populaci Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů v rodině i ve společnosti. Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) Projektování v oblasti andragogiky a gerontopedagogiky
- Literatura
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
- HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, semináře - diskuse o problematice vzdělávání dospělých a seniorů
- Metody hodnocení
- V rámci studia posoudit sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace spo-lečnosti – příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdě-lá-vání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, volný čas seniorů. Recenze vybrané publikace, článku, skript, atd. k tématu gerontopedagogiky a andragogiky, Rozsah 2 strany, standardní úprava. V rámci semináře vytvořit skupinový projekt, který by měl ambice řešit nějaké téma z problematiky vzdělávání dospělých a z ge-rontopedagogiky. Projekt musí mít náležitosti kladené na tento druh práce – grantová agentura, předloha projektu, atd. Rozsah nejméně 5 stran, řádkování 1,5; velikost písma 12, na třech stranách podrobný popis projektu. Návrh témat pro projektové zpracování ve skupinách: Distanční vzdělávání, rekvalifikační kurzy, vzdělávací program určený do-spělé populaci, volnočasové aktivity pro vybrané věkové skupiny dospělých a seniorů, návrh programu celoživotního vzdě-lávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů, klubová činnost seniorů, sociální situace seniorů ve spo-lečnosti, osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální problematiky seniorů , atd.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SV4MP_ANGS