Bi1MP_ENV3 Practice in Environmental Schools 3

Faculty of Education
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Prerequisites
Bi1MK_ENV1, Bi1MK_ENV2 nebo Bi1MP_ENV1, Bi1MP_ENV2
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course the student will be able to:
1, to understand and explain the use of integrated thematic instruction (ITV) or project work to the topic of cultivation for environmental education in school curriculum at primary school;
2, use the information on pedagogical research and visited the school to finish the ITV using action research;
3, to verify a methodical materials for environmental education in a region;
4, gives a justification (of reasoned thought out, rational) decisions in the design and implementation of educational research in environmental education in a particular school;
5, based on acquired knowledge and skills to deduce the unknown situation for project preparation;
6, interpret the results of the group of seminar work and research at the conference
Syllabus
  • 1, uses integrated thematic instruction (ITV) or project work to the topic of cultivation of environmental education in school curriculum at primary school; 2, pedagogical research, and SEP and ITV schools using action research; 3 the creation and verification of methodical materials for environmental education in a region; 4 situational learning, teaching and training project 5, "the errant bus" 6, interpretation of results of group seminar work and research at the conference
Literature
  • JANÍK, Tomáš and Petr KNECHT. Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy (Educational research and the reform of school curriculum in the Czech Republic). In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu. Recenzovaný sborník. 1st ed. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, p. 30-41. ISBN 978-80-7394-061-4. info
  • COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. První vydání. Praha: Fortuna, 2006, 135 stran. ISBN 8071689580. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? (How perceive and perform project class pupils and teachers?). In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 pp. ISBN 80-7315-046-8. info
  • JANÍK, Tomáš and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. 2002, vol. 127, p. 2-4. ISSN 0323-0449. info
  • ŠTÍPKOVÁ, Vlasta. Projektové vyučování na 1. stupni základní školy. Edited by Jiří Havel. 2002, 92 l. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Kvalitativní pedagogický výzkum (Qualitative pedagogical research). In Kapitoly z metodologie pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994, p. 72-76. ISBN 80-210-1031-2. info
Teaching methods
field trips, experiential learning, discussion, e-learning, project, homework, presentations
Assessment methods
and case studies, presentations, teamwork, data analysis, essay
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/Bi1MP_ENV3