PdF:Bi2MP_SBIP Biolog. Experiments at School - Course Information
Bi2MP_SBIP Biological Experiments at Elementary School
Faculty of EducationAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- Bi2MP_SBIP/01: Tue 11:10–12:50 laboratoř 82, L. Vodová
Bi2MP_SBIP/02: Thu 9:20–11:00 laboratoř 81, B. Brabcová
Bi2MP_SBIP/03: Wed 11:10–12:50 laboratoř 81, B. Brabcová - Prerequisites (in Czech)
- Bi2MP_DPP2 Didactics of Natural Science && Bi2MP_DPS2 Didactics of Natural Science 2
Základy botaniky a zoologie. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, N-TV)
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- At the end of the course students should be able to:
plan and prepare a botanical and zoological experiments for the second stage of basic education;
realize botanical and zoological experiments for the second stage of basic education;
reflect attempts;
discuss the benefits of experiments in teaching - Syllabus
- Botanical part:
- 1. Observation of algae
- 2. Recognizing of coniferous trees
- 3. Identification of plants in the nature
- 4. Comparison of plant and animal cells
- 5. Examination of seeds and monospermous fruits
- 6. Anorganic compounds inside plant cells
- 7. Trichoms on plants
- 8. Observation of morphology of different species of bryophytes
- 9. Observation of lower multicellular fungi – moulds
- 10. Observation of diatoms
- 11. Microscopical observation leaf epidermis with stomata
- 12. Microscopical observation of vascular systems of di- and monocotyledonous plant stems
- 13. Microscopical observation of pollen
- 14. Separating chlorophyll from other leaf pigments
- 15. Observation of photosynthesis product
- 16. Confirmation of plant respiration
- Zoological part:
- 1. Observation of protozoans – infusorians
- 2. Reaction of Dugesia gonocephala to chemical stimulation
- 3. Influence of phenol on Tubifex tubifex
- 4. Observation of plankton
- 5. Microscopical observation of morphology of small crustaceans
- 6. Observation of arthropod morphology
- 7. Fabrication of permanent microscopical preparations of insect body parts
- 8. Keeping of caterpillars (event. other insect larvae) in insectarium and their observation
- 9. Cockroach dissection
- 10. Examination of fish scales
- 11. Observation of bone cells inside a gill-cover bone
- 12. Analysis of bird egg (chemical composition of incrustation, dissection)
- 13. Identification of molluscous shells
- 14. Morpholgy of fish
- 15. Analysis of bird feathering.
- Literature
- required literature
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- recommended literature
- KVASNIČKOVÁ, Danuše. Přírodopis pro 7. ročník základní školy (Variant.) : Poznáváme život : přírodopis s výrazným ekologickým zaměřením. 7 [Fortuna, 1995] : Přírodopis II : pro 7. ročník základní školy [Scientia, 1998]. info
- Altmann A., Lišková E.: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha 1979.
- VLK, Robert and Soňa KUBEŠOVÁ. Přírodopis – Bezobratlí živočichové – učebnice, 2. díl (Natural history – Invertebrate animals – text-book, volume 2). odpovědná redaktorka Zita Janáčková, ilustrace Hana Berková. 1st ed. Brno: Nová škola, 2007, 96 pp. Duhová řada. ISBN 80-7289-084-0. URL info
- LORBEER, George C. and Leslie Weldemar NELSON. Science activities for elementary students (Science activities for children). 11th revised edition. Dubuque: McGraw-Hill Education - Europe, 1999. ISBN 978-0-697-37789-0. info
- LORBEER, George C. and Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
- HAVLÍK, Ivan. Pracovní sešit k učebnici přírodopisu pro 6. ročník. Brno: Nová škola, 1998, 40 s. ISBN 80-85607-81-6. info
- DOBRORUKA, Luděk J. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 152 s. ISBN 80-7183-134-4. info
- SROKOVÁ, Eva and Libuše ŽIŽKOVÁ. Přírodopis pro 7. ročník zvláštní školy :pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Septima, 1994, 60 s. ISBN 80-85801-15-9. info
- FLEISCHMANN, Jaroslav. Přírodopis 7 : pro 7. ročník základní školy [SPN, 1982]. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 183 s. : i. info
- LIŠKOVÁ, Eva, Antonín ALTMANN, Alžbeta KORÁBOVÁ and František VILČEK. Přírodopis 6. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 189 s. info
- MOLISCH, Hans and Richard BIEBL. Botanická pozorování a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 250 s. info
- BAER, Heinz-Werner. Biologické pokusy ve škole. Translated by Václav Roubíček. Vyd. 2., nezm. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 241 s. info
- not specified
- Heinecke L. E. (2014): Kitchen Science Lab for Kids: 52 Family Friendly Experiments from Around the House (Hands-On Family). ISBN 978-1-59253-925-3
- Hadač E a kol.: Praktická cvičení z botaniky. SPN, Praha 1967.
- ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
- Teaching methods
- The form of education: the lesson of laboratory exercises The teaching methods: observation, demonstration, experimentation, projection of static and dynamic images, interview, work with an atlas, work with determination key, work with worksheet
- Assessment methods
- Assessment methods: a written proposal of lesson of Natural History, demonstration of proposal
Fulfilling requirements:
1) Detailed proposal of lesson submit by the teacher (see below)
2) Performance of selected experimentation (observation) lesson 3) Active participation in seminars - one absence is tolerated - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: laboratorní výuka.
- Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/Bi2MP_SBIP