CJp305 Rozvoj kritického myšlení v českém jazyce

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp305/01: St 12:05–13:45 učebna 11, J. Tušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu; Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia.
Osnova
  • 1. Teoretická východiska projektu RWCT – Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
  • 2. Podmínky pro rozvíjení kritického myšlení ve škole.
  • 3. Vytváření prostředí pro rozvoj kritického myšlení ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
  • 4. Kladení otázek – Bloomova taxonomie.
  • 5. Třífázový model učení Evokace – Uvědomění – Reflexe.
  • 6.-8. Metody a strategie rozvíjející kritické myšlení v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
  • 9.-12.Praktické využití vybraných metod a strategií v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
Literatura
    povinná literatura
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
    doporučená literatura
  • VĚŘÍŠKOVÁ, Irena – KRÜGER, Květuše – BĚLINOVÁ, Eva. Kudy vede cesta ke čtenáři? Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha: GAC, 2007. 218 s
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina – KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Občanské sdružení Kritické myšlení, 2007. 85 s.
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
  • RUTHOVÁ, Nina (ed.). Učím s radostí. 1. vyd. Praha: Strom, 2003. 234 s. ISBN 80-86106-09-8
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
    neurčeno
  • KAHNEMAN Daniel. Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus & Giroux, 2011. 499 s. ISBN 978-0-14-103357-0
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.