SZ2MP_PSNZ Práce s nadanými žáky

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2MP_PSNZ/01: každý lichý čtvrtek 15:45–17:25 šatna, E. Trnová
SZ2MP_PSNZ/02: každý sudý čtvrtek 15:45–17:25 šatna, E. Trnová
SZ2MP_PSNZ/03: každý lichý čtvrtek 13:00–14:40 učebna 33, E. Trnová
SZ2MP_PSNZ/04: každý sudý čtvrtek 13:00–14:40 učebna 33, E. Trnová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Mateřské obory/plány
předmět má 47 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti se seznámí:
- s klíčovými pojmy z oblasti vzdělávání nadaných žáků;
- s modely talentu a nadání;
- se způsoby identifikace nadaných žáků;
- s vhodnými vzdělávacími metody pro rozvoj nadaného;
- s nejlepšími postupy pro práci s nadanými žáky;
- se systémem vzdělávání nadaných v ČR i v zahraničí.
Výstupy z učení
Studenti:
- znají potřeby nadaných;
- navrhnou vhodné postupy pro práci s nadanými žáky v jejich oboru(předmětu);
- navrhnou vhodné materiály pro nadané žáky v jejich oboru(předmětu);
- rozliší jednotlivé typy nadaných a navrhnout vhodné postupy pro jejich vzdělávání;
- aplikují materiály MŠMT zabývající se vzděláváním nadaných v praxi.
Osnova
  • Osnova:
  • 1.Úvodní seminář, talent a nadání.
  • 2.Historie problematiky, modely a koncepce nadání.
  • 3.Inteligence, tvořivost, vliv dědičnosti a prostedí na nadání.
  • 4.Charakteristika nadaných dětí, soc.-emoc. problémy nadaných dětí.
  • 5.Některé typy nadání a talentu.
  • 6.Specifické skupiny nadaných dětí.
  • 7.Identifikace nadaných.
  • 8.Formy výuky a edukační programy.
  • 9.Vzdělávací potřeby nadaných, některé modely vzdělávání nadaných.
  • 10.Učitel nadaných dětí.
  • 11.Péče o nadané v ČR a zahraničí.
  • 12.Závěrečný seminář.
Literatura
    povinná literatura
  • Nadané dítě (Rozš.) : Naše dítě je velmi nadané : rukověť pro rodiče a učitele. info
  • PORTEŠOVÁ, Šárka. Jak správně identifikovat nadané dítě? přednáška. 2004. vyd. Brno: Brno, 2004. PPP, Brno. info
  • KODÝM, Miloslav, Petr BLAHUŠ a Lenka HŘÍBKOVÁ. K psychologii schopností a predikci senzomotorického výkonu. Praha: Academia, 1987. info
  • GARDNER, Howard. Frames of mind : the theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks, 1983, xxxii, 440. ISBN 0-465-02508-0. info
    doporučená literatura
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • DOČKAL, Vladimír. Talent nie je dar. V Bratislave: Smena, 1986. info
Výukové metody
teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace teoretická příprava formou semináře s důrazem na rozvíjení kompetencí budoucího pedagoga a žáka
Metody hodnocení
seminární práce v rozsahu maximálně 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické podobě do určeného termínu, aktivní účast na seminářích a plnění zadaných úkolů
Informace učitele
Předmět bude vyučován pouze v případě, že počet přihlášených studentů bude 10 a více.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2024, podzim 2025.