CJc402 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJc402/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Svobodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se dokáží orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, ve společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových rovin. Ověří si zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při cvičném výstupu. Pozornost bude upřena na výuku českého jazyka u žáků se slovanským i neslovanským mateřským jazykem.
Výstupy z učení
Na konci kursu bude účastník umět: 1. definovat základní pojmy nezbytné pro odborné studium českého jazyka se zaměřením na výuku žáků se slovanským a neslovanským mateřským jazykem; 2. charakterizovat ty jevy, které jsou pro žáky s odlišným mateřským jazykem při studiu českého jazyka obtížné, a porozumět jim; 3. orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách a dalších pomůckách; 4. ovládat nejnovější metody a využívat je ve vyučovacích hodinách. Praktickou znalost si ověří také při cvičném výstupu.
Osnova
  • 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro žáky se slovanských mateřským jazykem; 2. – 3. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly; 4. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, reprezentativní popisy češtiny jako cizího jazyka; 5. Bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence; 6. Výuka českého jazyka žáků se slovanským mateřským jazykem; 7. Výuka českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 8. Začlenění žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky; kulturní rámec, tabu, tradice; 9. Didaktické zásady; 10. Výukové metody; 11. Učebnice, metodické příručky, didaktické pomůcky; 12. Praktická výuka, její zásady, cvičné výstupy.
Literatura
    povinná literatura
  • GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
    doporučená literatura
  • Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
  • Foreign Language Didactics, Foreign Language Teaching and Transdisciplinary Affordances: http://www.helsinki.fi/~tella/HarjanneTella_ViKiPeda05.pdf
  • DOLEŽÍ, Linda. Inkluze 3. Čeština jako cizí jazyk - integrace a inkluze. 2015. info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
  • MARTINEC, Ivo. Čeština jako cizí jazyk pro slovanské mluvčí. In Vyžádaná přednáška, Daruvar, Chorvatsko. 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2001, 248 s. ISBN 3823349848. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 807184523X. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Část II., Pro pokročilé. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 80-7184-523-X. info
  • Čeština jako cizí jazyk. Edited by Jaroslav Tax. Praha: Karolinum, 1990. ISBN 8070662131. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • NOVÁKOVÁ, Ludmila. Čeština jako cizí jazyk. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 113 s. info
  • POLDAUF, Ivan a Karel ŠPRUNK. Čeština jazyk cizí : mluvnice češtiny pro cizince. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 417 s. URL info
Výukové metody
Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu pro žáky se slovanským i neslovanským mateřským jazykem. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.