SOp132 Sociální politika a sociální patologie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 19:00–19:50 učebna 60
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SOp132/01: každé sudé úterý 14:00–15:50 kancelář vyučujícího, D. Klapko
SOp132/02: každé liché úterý 14:00–15:50 učebna 34, D. Klapko
Předpoklady
Obsahem přednášek v předmětu je zmapovat základní teoretické problémy, pojmy, obecné souvislosti a trendy vývoje v oblastech sociální politiky a sociální prevence a zároveň mapovat případy sociální praxe. Prioritou je postižení smyslu, účelu a důsledků mechanismů (instituce, dávky, služby, poradenství apod.) sociální politiky a sociální patologie na běžný život člena české společnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu studenti dokáží: • definovat základní pojmy a témata zvolené problematiky, • vysvětlit konkrétní jevy a sociální události ve společenském kontextu, • vysvětlit zásady primární prevence, • porozumět provázanosti spolupráce školy, rodiny a dalších institucí podílejících se na řešení problémových životních situací jedinců či skupin, • analyzovat struktury a funkce sociální politiky jako vědní disciplíny, • analyzovat případy vybraných sociálně patologických jevů z pohledu sociálního pedagoga, • navrhnout možnosti jejich řešení a prevence.
Osnova
  • 1. Pojetí a předmět sociální politiky. Základní principy, cíle, pojmy, struktura, význam, funkce a nástroje sociální politiky. Sociální stát (vymezení, přístupy, podstata, modely). Teoretická východiska: teorie rovnosti, teorie uznání, teorie spravedlnosti, kritické teorie. 2. Sociální zabezpečení. Geneze systémů sociálního zabezpečení. Kritéria EU v otázce sociálního zabezpečení. Mezinárodní organizace v sociálním zabezpečení. Právo sociálního zabezpečení. Sociální pomoc a sociální služby. Poslání, struktura, subjekty, finanční zdroje, typologie sociálních služeb. Dávky sociální péče. Zabezpečení chudých a dezintegrovaných. Hospicová péče. 3. Politika zaměstnanosti. Specifika trhu práce, charakteristika nezaměstnanosti a její důsledky. Zabezpečení v nezaměstnanosti. Globalizace v kontextu národních států a nadnárodních korporací. 4. Zdravotní politika. Východiska, systém zdravotní péče, zdravotní pojištění. Invalidita, stáří, důchodový věk. 5. Rodinná politika. Proměny podoby rodiny, systémy podpory rodiny, vývoj, charakteristika, transformace, demografické aspekty. Ženy v těhotenství a mateřství. Bytová politika. Funkce státu, nástroje, transformace, podpora, reprodukce bytového fondu. 6. Vzdělávací politika. Obsah, cíle, principy, dokumenty, proměny, financování a efektivita. Charakteristika školských reforem v kontextu sociální mobility. 7. Sociální patologie – teoretické vymezení předmětu, uvedení do základních pojmů. Sociální deviace – definice, vymezení, klasifikace, teorie. Norma a řád ve společnosti, sociální kontrola a konformita. Anomie. 8. Socializace a resocializace, prevence a náprava – primární, sekundární a terciální socializace. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Role učitele, výchovného poradce, školního metodika prevence, pedagoga volného času, školního psycholog, pedagogického asistenta, sociálního pedagoga. 9. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti sociálních patologií –školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež. Poruchy chování – vymezení, etiologie a klasifikace poruch chování, poruchy chování a problémy v chování. 10. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, klasifikace a náprava. 11. Agrese a šikana mezi dětmi. Násilí na pracovišti - mobbing, bossing. Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie. Návykové a impulsivní poruchy (gambling a další varianty návykových poruch). 12. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince. Vymezení drogové závislosti a její druhy. Vývoj vzniku drogové závislosti. Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (bezdomovectví, prostituce, rozvodovost, násilí v rodině, agrese, xenofobie, rasismus, suicidalita; extrémní hnutí, sekty a kulty, negativní vliv společnosti masmédií, globalizace).
Literatura
    povinná literatura
  • KREBS, Vojtěch. Sociální politika. 5., přeprac. a aktualiz. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 542 s. ISBN 978-80-7357-585-4. info
    doporučená literatura
  • TOMEŠ, Igor. Obory sociální politiky. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 366 stran. ISBN 9788073678685. info
  • TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 439 s. ISBN 9788073676803. URL info
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, seminární práce.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1101
Studenti vloží týden před začátkem zkouškového období do moodlinky "Sociální politika" (heslo: pitter) svou seminární práci. Studenti mohou využít i e-kurz "Sociální patologie a prevence" (http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2054, heslo: UPatPrev) Tato práce bude mít minimálně pět stran a bude obsahově vycházet z témat v sylabu předmětu. Při tvorbě seminární práce je nutné vycházet z výběru jedné z následujících možných podob uchopení tématu: • polemika nad přínosem vybraného odborného textu na poli sociální politiky • optimalizace fungování českého systému sociálního zabezpečení, případně návrh řešení. • analýza problému člověka v sociální události na základě životní zkušenosti a četby odborné literatury. • Vypracování modelové strategie řešení konkrétního sociálně patologického jevu s jasným vymezením role sociálního pedagoga při řešení vybraného problému a jeho spolupráce s odbornými pracovišti – vymezení problému, možné strategie řešení, role sociálního pedagoga a dalších zaangažovaných odborných institucí. • Vypracování kazuistiky vybraného sociálně-patologického jevu ve společnosti a jeho negativních důsledků pro osobnost jedince, rodiny, či společnosti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.