SPp011 Family Therapy for Individuals with Physical Disability

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Marie Plevová (lecturer), Mgr. Jitka Halešová (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPp011/01: each odd Tuesday 16:00–19:50 učebna 10, M. Plevová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The family therapy helps to eliminate problems, which make the successful development of children harder.
Learning outcomes
• The student will become acquainted with family therapy issues
• Focuses on the issue of a child with disabilities and family psychotherapy
• Students are able to build their own tree of life-genealogy (it gives understanding how different threads of biology, culture, families and historical periods meet and affect the creation of a human being).
Syllabus
  • • Definition of the concept and importance of family therapy
  • • Clients in family therapy
  • • Course of therapy
  • • Specifics of children in family therapy
  • • Techniques in family therapy
  • • Gender.
Literature
    required literature
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání. Praha: Vyšehrad, 2017, 353 stran. ISBN 9788074297977. info
  • PLEVOVÁ, Marie. Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii : učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 108 s. ISBN 9788021043725. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001, 147 s. ISBN 8086022927. info
    recommended literature
  • Valenta, M. (2001) Herní specialista. Olomouc, UP.
  • Dlouhá, J, Dlouhý, M. a kol. (2015) Pedagogická podpora nemocného dítěte. Praha: UK.
  • Vágnerová, M. (2004) Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
  • Terapie ve speciální pedagogice. Edited by Oldřich Müller. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 9788024741727. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2nd ed. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 pp. ISBN 978-80-246-2153-1. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením (Analysis of Factors Determining Profesional Orientation of Individuals with Health Impairments). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 pp. ISBN 978-80-210-5591-9. info
  • VALENTA, Milan. Herní specialista v somatopedii. 3. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 218 stran. ISBN 9788024421377. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000, 522 pp. ISBN 80-7178-308-0. info
  • PLEVOVÁ, Marie. Dítě v nemocnici. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 53 s. ISBN 8021015519. info
    not specified
  • TRAPKOVÁ, Ludmila and Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch : rodina jako sociální děloha. Vydání třetí. Praha: Portál, 2017, 222 stran. ISBN 9788026205234. info
  • LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Translated by Pavla Le Roch. Nové, přepracované vydán. Praha: Portál, 2016, 308 stran. ISBN 9788026211006. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013, 143 s. ISBN 9788026205197. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR and Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
  • GJURIČOVÁ, Šárka and Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie : systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009, 280 s. ISBN 9788024723907. URL info
  • CAMPBELL, Ross. Potřebuji tvou lásku : (co můžeš udělat pro své dítě). Translated by Marta Holeková - Pavel Holeka. 4. vyd. Praha: Návrat domů, 2008, 135 s. ISBN 9788072551798. info
  • SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie (Foundations of psychotherapy). Praha: Portál, 2006, 283 pp. Portál 5.verze. ISBN 80-7367-122-0. info
  • KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
  • TRÉLAÜN, Béatrice. Překonávání konfliktů v rodině. Translated by Abigail Kozlíková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 143 s. ISBN 8071789356. info
  • NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 8071788724. info
  • NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Translated by Dagmar Brejlová. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 167 stran. ISBN 8071788724. info
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • CAMPBELL, Ross. Hledám svou cestu : jak se přiblížit dospívajícím. Translated by Míla Marková. 2. vyd. Praha: Návrat domů, 2001, 120 s. ISBN 8072550322. info
  • PREKOP, Jirina. Jak být dobrým rodičem : krůpěje výchovných moudrostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 83 s. ISBN 8024790637. info
  • RIEGER, Zdeněk and Hana VYHNÁLKOVÁ. Ostrov rodiny : integrující přístup pro práci s rodinou : příručka pro odborníky. 2., uprav. vyd. Hradec Králové: Konfrontace, 2001, 254 s. ISBN 8086088065. info
  • Společnost žen a mužů z aspektu gender : sborník studií. Praha: Open Society Fund, 1999, 171 s. info
  • VÁVRA, Vlastimil. Mluvíme beze slov. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 308 s. ISBN 8070381280. info
  • WHITE, Michael and David EPSTON. Narrative means to therapeutic ends. New York: W.W. Norton & Company, 1990, xvii, 229. ISBN 0393700984. info
Teaching methods
Bookwork.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SPp011