ZS1BP_PIV3 Integrated Science and Social science practice 3

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (seminar tutor)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Department of Geography – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Supplier department: Department of Geography – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
ZS1BP_PIV3/01: Tue 9:00–10:50 učebna 6, M. Bortlíková, T. Češková, M. Jireček, T. Miléř
ZS1BP_PIV3/02: Tue 11:00–12:50 učebna 6, M. Bortlíková, T. Češková, M. Jireček, T. Miléř
ZS1BP_PIV3/03: Tue 14:00–15:50 učebna 6, M. Bortlíková, T. Češková, M. Jireček, T. Miléř
Prerequisites
ZS1BP_PIV2 Integrated practice 2
ZS1BP_IVZ2 ZS1BP_PIV2
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this course is to gain and unify specialized scientific base necessary for science and social science teaching.
At the end of this course, students should understand the ecological and environmental problems from biological and also cultural point of wiev.
The above topics students should be able to explain to primary pupils of integrated interdisciplinary perspective.
Learning outcomes (in Czech)
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • vyjmenovat typy krajiny a zakreslit panoramatický náčrt včetně popisu;
  • porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
  • použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
  • vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem a nalézt ve svém životě rezervy pro odpovědnější chování v rámci dodržování principů a zásad udržitelného rozvoje;
  • zodpovědně jednat v zájmu občanské angažovanosti a s využitím územního plánu obce;
  • předkládat odůvodněné (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, související s využitím poznatků z IVZ III do pedagogické praxe.
  • Syllabus
    • Landscape and perception of landscape by human, panoramatic draft
    • The use of products of nature by humans
    • Human development - Anthropos
    • Human in the Stone area
    • Waste and its use and reuse
    • Energy, sources of energy
    • Sustainable life
    • Community envolvement and municipal planning
    Literature
      recommended literature
    • KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině : pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 stran. ISBN 9788021066595. info
    • NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
    • MÁCHAL, Aleš and Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
      not specified
    • Earth in the balance : ecology and the human spirit (Orig.) : Země na misce vah : ekologie a lidský duch. info
    Teaching methods
    practical exercises, discussin, examples for teaching
    Assessment methods
    Credit - attendance, active participation during individual exercises, cognition/knowing test
    Language of instruction
    Czech
    Follow-Up Courses
    Further Comments
    Study Materials
    The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
    • Enrolment Statistics (recent)
    • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/ZS1BP_PIV3