SPk122 Specialisation: Education of Individuals with Behavioural Disorders 1

Faculty of Education
autumn 2020
Extent and Intensity
0/0/2. 18 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 13. 11. 8:00–13:50 učebna 5, Fri 11. 12. 8:00–13:50 učebna 5, Fri 18. 12. 8:00–13:50 učebna 5, Fri 8. 1. 8:00–13:50 učebna 5
Prerequisites
Basics of EBD children education.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The goal of the two-semestr course is to become familiar with the issues of education of children with behavioural and emotional difficulties/disorders. Finally, students should be able to: recognise and evaluate issues related to interventions in school facilities, issues related to criminal responsibility of children and youth.
Learning outcomes
Finally, students should be able to: recognise and evaluate issues related to interventions in school facilities, issues related to criminal responsibility of children and youth.
Syllabus
  • 1. Emotional and Behavioural disorders in the system of special education - Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries 2. Classifications of behavioural disorders 3. Conceptual models of addressing problems of emotion and/or behavioural disorders, contribution of theoretical concepts 4. System approach towards education of students with behavioural disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education 5. Quality of life of children with EBD 6. Guiding EBD child - perspective orientation 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioural disorders in mainstream schools 6. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioural disorders in special education facilities 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioural disorders in non-governmental institutions 8. Criminality of Youth, Juvenile Delinquency.
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • ELLIOTT, Julian and Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
    not specified
  • Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
  • Vojtová, V. Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Pokorná, V. (Ed.). (2006) Inkluzivní a kognitivní edukace: sborník přednášek. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • KAUFFMAN, James M. and Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
  • BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 pp. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • MATOUŠEK, Oldřich and Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí : definice - popis - následky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 116 s. ISBN 8024708140. info
  • MACEK, Petr. Adolescence. Vydání druhé, upravené. Praha: Portál, 2003, 141 stran. ISBN 8071787477. URL info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 138 s. ISBN 80-85850-08-7. info
Teaching methods
Theoretical training, interactive discussion, internships in schools and other educational institutions/facilities, seminar.
Assessment methods
Theoretical training, interactive discussion, internships in schools and other educational institutions, lectures, homework, essay, written exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2021, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/SPk122