VZkB55 Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZkB55/01: Pá 16. 10. 12:00–17:50 učebna 27, Pá 27. 11. 8:00–13:50 učebna 27, L. Mužíková, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student popíše hlavní cíle a obsah vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. Dokáže aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do výchovy ke zdraví a na konkrétních příkladech demonstrovat jejich uplatnění.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia; definovat specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole; zařadit výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV; definovat didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví; používat aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví; analyzovat vyučovací jednotku.
Osnova
  • 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Kurikulární dokumenty. Pojetí předmětu výchova ke zdraví.
  • 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví.
  • 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětů.
  • 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
  • 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
  • 6. Příprava učitele na vyučování. Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví.
  • 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví.
  • 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. Učební úlohy ve výchově ke zdraví.
  • 9. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky.
  • 10. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví.
  • 11. Pozorování a analýza vyučovací hodiny.
  • 12. Příprava na vyučovací hodinu VkZ.
Literatura
    povinná literatura
  • www.rvp.cz
  • https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2812
    doporučená literatura
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
    neurčeno
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a jsou doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. V rámci seminářů studenti hospitují na fakultních cvičných školách a v seminárních skupinách hodnotí výuku výchovy ke zdraví dle daných kritérií, diskutují o ní a vytváří vlastní návrhy a doporučení k pojetí reálných vyučovacích hodin.
Metody hodnocení
Zpracované hospitační záznamy dle zadaných požadavků; odborná rozprava, ve které student dokáže teoretické poznatky propojit s příklady z pedagogické praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.