ASPG_006 School Psychology

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
12/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 21. 10. 9:00–12:50 učebna 35, 14:00–15:50 učebna 5, Fri 6. 1. 9:00–12:50 učebna 35, 14:00–15:50 učebna 35
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Hlavní cíle předmětu: Na konci kurzu bude student schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají. Důraz bude kladen především na vzájemnou interakci a komunikaci učitel – asistent pedagoga. Bude se orientovat ve specifických nárocích žáků (SPU, poruchy hyperaktivity, autistické projevy apod.). Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student:
porozumí sociálnímu klimatu ve třídě
na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem
porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají
Syllabus (in Czech)
  • ● Motivace jako klíčový proces vzdělávacího procesu, jak může asistent pedagoga podpořit motivaci žáka
  • ● Možnosti mediace mezi školou, rodinou a žáky
  • ● Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy z pohledu školní psychologie
  • ● Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka
  • ● Základy psychohygieny učení
  • ● Základ techniky cíleného pozorování zaměřené na potřeby žáka a základní techniky pedagogické diagnostiky
  • ● Systém péče o žáka (působení a možnosti školy, školských poradenských zařízení, léčebné péče, sociálních služeb, krizové intervence, nestátních neziskových zařízení)
  • ● Spolupráce škol a školských poradenských zařízení s pracovníky pomáhajících profesí a s Policií ČR
Teaching methods (in Czech)
přednášky, skupinové diskuze, řešení modelových situací
Assessment methods
examination
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 12.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Spring 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/ASPG_006