SP2114 Intervenční postupy – simulace u jedinců s narušenou komunikační schopností

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2114/Kombi01: So 8. 10. 8:00–13:50 učebna 58, So 3. 12. 8:00–13:50 učebna 58, J. Dezort
SP2114/Prez01: Po 14:00–15:50 centrum, kromě Po 24. 10., J. Dezort
Předpoklady
Intaktní komunikační schopnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s možnostmi a postupy podpory a rozvoje komunikační schopnosti u osob s narušenou komunikační schopností. Studentky a studenti se seznámí se specifiky přístupu k různým věkovým kategoriím.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • student/ka se bude orientovat v intervenčních a terapeutických přístupech k osobám s narušenou komunikační schopností • student/ka se bude orientovat v problematice kontaktu a spolupráce s klientem, s rodiči, zákonnými zástupci, pedagogy a dalšími odborníky v kontextu komplexní podpory osob s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • • Intervenční přístupy k rozvoji foneticko-fonologické roviny u dětí předškolního věku, před zahájením povinné školní docházky – specifika postupů logopedické intervence, terapeutické materiály. • Specifika komunikace a spolupráce s klientem – dítětem, žákem, dospívajícím a adolescentem v rámci logopedické intervence a podpory. Role mezioborové spolupráce. • Komunikace a spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v rámci logopedické intervence a podpory. Možnosti mezioborové spolupráce • Spolupráce se školou v rámci logopedické intervence a podpory žáků s narušenou komunikační schopností, metodické vedení. • Stimulace komunikační schopnosti a aktivizace dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze • Logopedická terapie a její specifika u žáků v období dospívání a adolescence, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem. • Využití metod zprostředkovaného učení v rámci intervenčních přístupů u dětí předškolního věku, školního věku adolescentů.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
    doporučená literatura
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA A KOL. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003, 612 s. ISBN 80-7178-546-6. info
  • MIKULAJOVÁ, Marína a Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
    neurčeno
  • NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2018, s. 625 - 642, 17 s. ISBN 978-80-262-1390-1. info
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
Výukové metody
diskuze, domácí příprava, studium odborné literatury, seminární práce/prezentace
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.