AJ5425 ChatGPT ve vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Mgr. Tomáš Průdek (cvičící)
Garance
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ5425/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. T. Průdek
Předpoklady
This course is intended for all students interested in AI and its effect on education. Some understanding of didactics and methodology is beneficial, although not necessary.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 2/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The primary objective of this course is to make students familiar with large language models (LLMs), such as ChatGPT, and their effects on education. Although there will be a brief introduction into how these models work, the main focus will be on practical use of this tool - both for teaching and learning purposes. Apart from that, some ethical problem related to this subject will be discussed. At the end of this course, student
Výstupy z učení
By the end of the course, students will:
- have basic understanding of how LLMs works;
- have learned how to construct a well-written prompt;
- have gained enough knowledge to be able to responsibly use ChatGPT both for teaching and learning, and use it to create quality educational materials;
- be able to evaluate the quality of the output of ChatGPT;
- have become familiar with some of the ethical questions related to this topic;
Osnova
  • The course will be organised in 2 blocks. Due to the fast-changing nature of this field, the exact content will be specified couple weeks before the first block takes place, but these general points will be covered:
  • 1) Brief overview of machine learning
  • 2) General tips and principles for using LLMs
  • 3) Using AI to enhance your lessons (teacher/student)
  • 4) How to write a functional prompt
  • 5) Ethics of AI
  • 6) Student assignment
Literatura
  • KRAHULEC, Ondřej. Počítačem asistované učení jazyků a rozvoj řečové dovednosti mluvení v kontextu her, simulací, hraní rolí a úkolově orientované výuky. In Věra Janíková, Světlana Hanušová. Výzkum v didaktice cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2018, s. 59-86. ISBN 978-80-210-9230-3. info
  • Digital language learning and teaching : research, theory, and practice. Edited by Michael Carrier - Ryan M. Damerow - Kathleen M. Bailey. First published. London: Routledge, 2017, xiii, 264. ISBN 9781138696815. info
Výukové metody
This course combines a numebr of learning activities and teaching methods - a lecture, groupwork, and practical tasks on a computer. Between the two sessions, there will be a project to work on. In the second session, there will be short presentations and discussions.
Metody hodnocení
Active participation during the two sessions is required. In addition, there will be a written project to work on between the sessions and a final presentation of the project in the second session.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
If you can, create a ChatGPT account and get familiar with the interface and the way it works. It will save us some itme in the beginning.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.