SZc0014 Recognition of pupils' needs as a basis for differentiation and individualization of teaching

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (lecturer)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oboru pedagogické diagnostiky a získat zkušenosti s implementací pedagogického diagnostikování v praxi za účelem přizpůsobení výuky rozmanité žákovské populaci třídy. Předmět směřuje také k porozumění smyslu diagnostické činnosti učitele a jeho spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka.
Learning outcomes (in Czech)
Výstupy z učení: Po absolvování předmětu:
• aplikuji základní pojmy pedagogické diagnostiky při popisu vlastní diagnostické činnosti v praxi a postupuji dle fází diagnostické činnosti;
• formuluji cíl diagnostické činnosti a vůči němu zvolím vhodnou metodu a vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• užívám v praxi při diagnostické činnosti zejména metodu pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy prací žáka;
• reflektuji svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi a svoje znalosti z oboru pedagogické diagnostiky;
• vytvořím jednoduchý plán pedagogické podpory (PLPP) podle platných legislativních požadavků a přípravu na výuku na základě znalostí potřeb žáků;
• znám základní legislativu související s diagnostickou rolí učitele ve výchovně vzdělávacím procesu;
• znám možnosti diferenciace a individualizace ve výuce.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní pojmy pedagogické diagnostiky: diagnostika, typy diagnostiky, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole. Využití pedagogické diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Diagnostická role pedagogického pracovníka a spolupráce se školním poradenským zařízením. Požadavky na ukončení předmětu. (1 hod.)
  • 2. Diagnostický postup (diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, sběr dat, vyhodnocení a interpretace, diagnostická opatření, komunikace diagnózy a diagnostická prognóza). Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Systém poradenství ve školství. Platná legislativa: školský zákon a vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření a plán pedagogické podpory. (3 hod.)
  • 3. Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování a jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování. Diagnostický rozhovor: typy, způsoby vedení rozhovoru, kontextuální rámec (podmínky, způsob záznamu). Vedení rozhovoru s rodiči, žáky. Otázky diagnostického rozhovoru. Anamnéza: typy a jejich využití ve školní praxi. (2 hod.)
  • 4. Portfolio jako diagnostický nástroj. Zkušenosti s portfoliem v zahraničí. Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, film, obraz, malba, texty), orientované na jednání (přednáška, rolová hra, výstava, promítání, modely). Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod. Projektivní techniky. (2 hod.)
  • 5. Diferenciace a individualizace ve výuce, její možnosti. (2 hod.)
  • 6. Sebereflexe diagnostické činnosti realizované v praxi a peer-assessment diagnostické činnosti spolužáka. Prezentace portfoliového úkolu. (2 hod.)
Literature
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jana OBROVSKÁ, Dana VESELÁ, Markéta KOŠATKOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ, Jarmila BRADOVÁ, Hana KOBLIHOVÁ and Eva TRNOVÁ. Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování. Učební materiál (Educational assessment and diagnostic assessment. Textbook). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 90 pp. ISBN 978-80-280-0018-9. Čítárna Munispace info
  • MERTIN, Václav and Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • HRABAL, Vladimír and Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. [Komentář k Poruchy učení, Pomoz mi, abych to dokázal, Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program]. 2005, 3 l. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
Teaching methods (in Czech)
workshop spojený s výkladem, diskusí, nácvikem dovedností
Assessment methods (in Czech)
kolokvium: prezentace portfoliového úkolu:
1) písemné zpracování portfoliového úkolu se sebehodnocením: diagnostická činnost žáka/klienta v praxi;
2) Peer-assessment portfoliového úkolu;
3) Zpracování PLPP pro vybraného žáka/klienta a příprava na výuku respektující potřeby žáků v rámci společného vzdělávání.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0014