SZc0014 Poznávání potřeb žáků jako východisko pro diferenciaci a individualizaci výuky

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oboru pedagogické diagnostiky a získat zkušenosti s implementací pedagogického diagnostikování v praxi za účelem přizpůsobení výuky rozmanité žákovské populaci třídy. Předmět směřuje také k porozumění smyslu diagnostické činnosti učitele a jeho spolupráce s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka.
Výstupy z učení
Výstupy z učení: Po absolvování předmětu:
• aplikuji základní pojmy pedagogické diagnostiky při popisu vlastní diagnostické činnosti v praxi a postupuji dle fází diagnostické činnosti;
• formuluji cíl diagnostické činnosti a vůči němu zvolím vhodnou metodu a vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• užívám v praxi při diagnostické činnosti zejména metodu pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy prací žáka;
• reflektuji svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi a svoje znalosti z oboru pedagogické diagnostiky;
• vytvořím jednoduchý plán pedagogické podpory (PLPP) podle platných legislativních požadavků a přípravu na výuku na základě znalostí potřeb žáků;
• znám základní legislativu související s diagnostickou rolí učitele ve výchovně vzdělávacím procesu;
• znám možnosti diferenciace a individualizace ve výuce.
Osnova
  • 1. Základní pojmy pedagogické diagnostiky: diagnostika, typy diagnostiky, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole. Využití pedagogické diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Diagnostická role pedagogického pracovníka a spolupráce se školním poradenským zařízením. Požadavky na ukončení předmětu. (1 hod.)
  • 2. Diagnostický postup (diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, sběr dat, vyhodnocení a interpretace, diagnostická opatření, komunikace diagnózy a diagnostická prognóza). Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Systém poradenství ve školství. Platná legislativa: školský zákon a vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření a plán pedagogické podpory. (3 hod.)
  • 3. Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování a jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování. Diagnostický rozhovor: typy, způsoby vedení rozhovoru, kontextuální rámec (podmínky, způsob záznamu). Vedení rozhovoru s rodiči, žáky. Otázky diagnostického rozhovoru. Anamnéza: typy a jejich využití ve školní praxi. (2 hod.)
  • 4. Portfolio jako diagnostický nástroj. Zkušenosti s portfoliem v zahraničí. Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, film, obraz, malba, texty), orientované na jednání (přednáška, rolová hra, výstava, promítání, modely). Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod. Projektivní techniky. (2 hod.)
  • 5. Diferenciace a individualizace ve výuce, její možnosti. (2 hod.)
  • 6. Sebereflexe diagnostické činnosti realizované v praxi a peer-assessment diagnostické činnosti spolužáka. Prezentace portfoliového úkolu. (2 hod.)
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jana OBROVSKÁ, Dana VESELÁ, Markéta KOŠATKOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ, Jarmila BRADOVÁ, Hana KOBLIHOVÁ a Eva TRNOVÁ. Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování. Učební materiál. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 90 s. ISBN 978-80-280-0018-9. Čítárna Munispace info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. [Komentář k Poruchy učení, Pomoz mi, abych to dokázal, Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program]. 2005, 3 l. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
Výukové metody
workshop spojený s výkladem, diskusí, nácvikem dovedností
Metody hodnocení
kolokvium: prezentace portfoliového úkolu:
1) písemné zpracování portfoliového úkolu se sebehodnocením: diagnostická činnost žáka/klienta v praxi;
2) Peer-assessment portfoliového úkolu;
3) Zpracování PLPP pro vybraného žáka/klienta a příprava na výuku respektující potřeby žáků v rámci společného vzdělávání.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0014