SZc0038 Oborová didaktika dějepisu 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vysvětlit základní otázky regionálních dějin (teoretické otázky) a zejména předat kompetence v oblasti didaktické aplikace regionálních dějin do výuky dějepisu (praktické využití). Představeny budou metodické náměty k takto pojaté výuce (projektové vyučování, historické vycházky, terénní výuka, muzejní pedagogika). Problematika regionálních dějin bude aplikována na Brno a okolí jako modelový region – na základě představení tohoto modelového regionu (včetně využití terénní výuky) získají uchazeči kompetence k přípravě výuky regionálních dějin svého regionu. Pozornost bude věnována také těm aspektům regionálních dějin, na kterých je možné v rámci výuky dějepisu představit události národních dějin.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
využívat regionální dějiny a regionální princip v rámci výuky dějepisu ve svém regionu, aplikovat terénní výuku a historické procházky a exkurze do výuky dějepisu, orientuje se v základní literatuře a metodách, týkajících se regionálních dějin, je schopen připravit základní odborný text z oblasti dějin vlastního regionu využitelný ve výuce, aplikuje získané znalosti v rámci přípravy terénní výuky ve svém domovském regionu.
Osnova
  • • Regionální dějiny – jejich obsah, význam a pojetí (2 hod.)
  • • Výuka dějin regionu – Brno jako modelový region (3 hod.)
  • • Didaktické aplikace regionálních dějin do výuky dějepisu (3 hod.)
  • • Metodické náměty k výuce regionálních dějin (3 hod.)
  • • Využití terénní výuky v rámci výuky dějepisu. (2 hod.)
  • • Využití muzeí a galerií ve výuce dějepisu. (2 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny: pojetí, poslání, metodika. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
    doporučená literatura
  • Kuchler, von Christian: Historische Orte im Geschichtsunterricht (Methoden Historischen Lernens). Publisher, Wochenschau-Verlag, 2012.
  • Blanke, Anna-Lena: Stationenlernen am Beispiel Regionalgeschichte. Universität Bremen 2010.
  • John Anke: Lokal- und Regionalgeschichte (Methoden Historischen Lernens). Schwalbach: Wochenschau-Verlag 2017.
  • STEVENS, Robert: Homespun. Teaching Local History in Grades 6-12. Georgia Southern University 2001.
  • Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách: sborník z konference konané 23.-24. listopadu 2005. Ústí nad Labem: Filozofická fakulta UJEP, 2006.
  • PAPAJÍK, David. Dějiny měst, městeček a vesnic: (metodická příručka). Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.
Výukové metody
Teoretická příprava je kombinována s rozpravou. Uchazeči plní zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci předmětu.
Metody hodnocení
Vytvoření portfolia k vlastnímu regionu (vlastní obci, městu a okolí) na základě stanovené struktury včetně didaktických aplikačních materiálů.
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0038