PdF:ZeC102 Fyzická geografie I - Informace o předmětu
ZeC102 Fyzická geografie I
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 20 hod. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 8. 11. 9:00–12:50 učebna 5a, Pá 29. 11. 13:00–16:50 učebna 5a
- Předpoklady
- Elementární středoškolské znalosti o horninovém prostředí, z něhož sestává Země a jednotlivé její vrstvy, vzhledu a tvarech reliéfu, půdy a jejího složení, vertikálního biogeografického gradientu a biomů Země, dále práce s mapou a jejím obsahem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit první tři základní složky fyzickogeografické sféry, a to reliéf a jeho stavbu, půdu a biotu. Studující získají základní vědomosti o horninovém prostředí, typech a tvarech reliéfu, které se k němu vážou, rovněž i vědomosti o půdě a jejím významu pro biogeografii. Předmět se zaměřuje na propojování vztahů mezi jednotlivými složkami, cílí na rozvíjení geografického myšlení. Cílem je také přiblížit možnosti předání základních poznatků žákům na základní škole a provazovat učivo s očekávanými výstupy v RVP ZV.
- Výstupy z učení
- Studující používá a na příkladech z vlastního regionu doloží znalost základních pojmů z geomorfologie, pedologie a biogeografie; na příkladech vysvětlí stavbu země a procesy, které probíhají pod zemským povrchem; na příkladech vysvětlí procesy probíhající na povrchu, vznik tvarů reliéfu a charakterizuje jejich typický vzhled; aplikuje znalosti na popis vlastního regionu; vysvětlí rozdíl mezi půdními druhy a půdními typy; zhodnotí půdní pokryv napříč Českem, aplikuje znalosti na vlastní region; doloží na příkladech z vlastního okolí, jak vybrané biogeografické faktory ovlivňují prostředí; na příkladu vlastního regionu prokáže znalosti z vegetační stupňovitosti ČR; prokáže schopnost didakticky transformovat učivo žákům na 2. stupni základní školy; zhodnotí formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV a posoudí obsah učebnic ve vztahu k vybranému tematickému celku.
- Osnova
- Probíraná témata 1. Stavba zemského tělesa, pohyby kontinentů (2h) 2. Zemětřesení; Vulkanické tvary, Fluviální tvary: typy údolí, vývoj říční sítě (2h) 3. Krasové tvary a formy reliéfu; Kryogenní, periglaciální a eolické tvary (2h) 4. Strukturní tvary, Antropogenní tvary (2h) 5. Půdy: hlavní složky a vlastnosti, diagnostické znaky (2h) 6. Klasifikace půd a jejich výskyt v ČR (2h) 7. Hlavní biogeografické pojmy, Základní vlastnosti živé hmoty (2h) 8. Role organismů v prostředí; Vztahy organismů a faktorů prostředí (2h) 9. Biogeografické členění Země, Vegetační stupně ČR (2h) 10. Didaktická transformace vybraných fyzickogeografických poznatků s ohledem na geografické standardy a RVP (2h)
- Literatura
- povinná literatura
- DEMEK, Jaromír. Obecná geomorfologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1987, 476 s. URL info
- CÍLEK Václav, HLADÍK Jiří a kol. Půda život civilizací. Praha: Dokořán, 2021. 253 s. ISBN 80-7675-015-9
- doporučená literatura
- CHLUPÁČ, Ivo, Rostislav BRZOBOHATÝ, Jiří KOVANDA a Zdeněk STRÁNÍK. Geologická minulost České republiky. Praha: Academia Praha, 2002. 436 s. Ediční číslo 2483. ISBN 978-80-200-0914-0.
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003. 67 s. ISBN 8070756071
- neurčeno
- HRNČIAROVÁ Tatiana a kol. Atlas krajiny ČR. Praha: MŽP, Průhonice: VÚKOZ, 2010. 332 s. ISBN 978-80-85116-59-5
- Výukové metody
- Kombinace přednášky a individuální (případně skupinové) práce studujících v učebně i v terénu.
- Metody hodnocení
- Pro získání kolokvia je nezbytné včasné a kvalitní zpracování seminární práce, odevzdání průběžných úkolů, které budou podkladem pro ústní rozpravu na kolokviu. Bude hodnocena kvalita zpracování, odborný obsah, dodržení zásad kartografické tvorby mapy, formální náležitosti a následně odborná úroveň při ústní rozpravě.
- Informace učitele
- Detailní popis zadání proběhne v rámci první vyučovací hodiny. Kolokvium bude řešeno v rámci zápočtového týdne nebo po domluvě on-line formou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ZeC102