FJ1070 Informační a komunikační technologie ve výuce francouzštiny

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ1070/01: každý sudý čtvrtek 8:00–9:50 A23 učebna, P. Suquet
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními digitálními nástroji a technologiemi využitelnými při výuce francouzského jazyka, rozvíjet jejich digitální kompetence, schopnost tvořit interaktivní a multimodální výukové materiály, kriticky hodnotit digitální obsah a integrovat technologie do didaktické praxe.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen: • využívat digitální nástroje a online platformy při plánování a realizaci výuky francouzštiny, • vytvářet vlastní multimediální a interaktivní výukové materiály (např. kvízy, infografiky, podcasty, videa), • hodnotit a volit vhodné digitální zdroje pro různé věkové a jazykové úrovně žáků, • rozvíjet jazykové dovednosti žáků prostřednictvím ICT nástrojů, • integrovat umělou inteligenci a kolaborativní nástroje do jazykového vzdělávání.
Osnova
1. Umělá inteligence ve výuce jazyků: ChatGPT, AI generátory obrázků a hlasu 2. Tvorba interaktivních cvičení a kvízů (H5P, LearningApps, Genially, Quizlet) 3. Vizuální gramotnost a tvorba infografik (Canva, Piktochart) 4. Práce s podcasty a videem ve výuce (Veed.io, Anchor, YouTube Studio) 5. Využití online korpusů a překladových nástrojů (Reverso, DeepL, Linguee) 6. Online spolupráce a sdílení materiálů (Padlet, Google Workspace, Trello)
Literatura
    doporučená literatura
  • Mangenot, F., Louveau, E. (2006). Internet et la classe de langue. Paris: CLE International.
  • Lancien, T. (1998). Le multimédia. Paris: CLE International.
  • BOIRON, Michel; Bhushan THAPLIYAL a Emmanuel ZIMMERT. Guide pratique des applications pour tablettes en cours de franҫais iOS (iPad) et Android. Grenoble: PUG (Presses universitaires de Grenoble), 2014, 77 stran. ISBN 9782706118593. info
Výukové metody
Online i prezenční semináře, praktické workshopy, projektová výuka, práce ve skupinách, reflexe pedagogických scénářů, peer-review.
Metody hodnocení
• Aktivní účast na seminářích • Tvorba digitálního výukového materiálu • Reflexivní zpráva o vlastním pokroku
Informace učitele
V případě studijního pobytu v zahraničí, student kontaktuje vyučujícího předmětu před svým odjezdem a domluví se: a) zda mu předmět může být uznán jako "předmět za předmět" (v tom případě doloží vyučujícímu popis obsahu kurzu, který si chce na zahraniční univerzitě zapsat) a následně o tom uvědomí i oborovou koordinátorku Erasmus + b) jakým způsobem bude moci splnit předmět individuálně během svého pobytu v zahraničí nebo po svém příjezdu zpět.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/FJ1070