SC4BK_PPX Teaching Practice

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/30. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites (in Czech)
pro studenty bakalářského komb. studia
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Sociální pedagogika se jako vědecká disciplína neobejde bez úzké vazby na oblast praxe, která výraznou měrou přispívá k přesnému vymezení oboru. Lze snad konstatovat, že si v našich podmínkách tento nepochybně společensky významný obor dotváří odborné teritorium, v němž se budou její absolventi profesně realizovat. Oblast pedagogických praxí nebo spíše odborných stáží nabízí poměrně širokou škálu různých činností a aktivit, které prověřují odbornou vybavenost sociálních pedagogů garantovanou povětšinou vysokoškolskými pracovišti. Pedagogická praxe zahrnuje individuální praxi, kterou mohou studenti absolvovat podle vlastního výběru, buď z oblasti sociální práce, multikulturní výchovy, volného času, mimoškolní výchovy atd. Studenti si zvolí podle zařízení, cílem je představit studentům, budoucím sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostí, rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti sociální komunikace, animace programových činností a aktivit, vedení a organizace volnočasových aktivit; nabídnout budoucím sociálním pedagogům praxi v oblasti sociální práce Studenti si vyzkouší své možnosti a schopnosti v oblasti pedagogiky volného času, v oblasti sociální práce v různých rovinách; studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se mohou věnovat různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, mohou se věnovat klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Součástí jsou písemné záznamy o praxi, zahrnující reflexi praxe a deník praxe
Syllabus (in Czech)
  • Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů.Úkolem praxe je:Ř představit studentů, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostíŘ rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času a sociální práceŘ představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas a sociální práciK této praxi se nabízí široká škála zařízení, institucí a široké spektrum různých volnočasových, mimoškolních i školních aktivit:Internátní domovy pro mládežDětské domovyDomy sociální péčeŠkolní družiny, školyRůzné typy poraden určené dětem nebo např. zaměřené ženy a dívky v tísniCentra sociální prevenceCentra pro rodinu a sociální péčiCentra volného času pro dětí a mládež, pro dospělé vedené různými organizacemi, zřizované státem apod. Speciální školyDiagnostické ústavyDomovy pro matky s dětmiKrizová centraNadace Podané ruceAzylové domyPřistěhovalecké táboryMateřská centraCentra ekologické výchovyDomovy seniorůCharitní zařízení, Český červený kříž, katolická Charita atd.Různé stacionářePedagogicko-psychologické poradnyRůzná kulturní a společenská centra a podobné typy zařízení, institucí, nadací atd., ve kterých lze pracovat s dětmi, mládeží i dospělými lidmi
Assessment methods (in Czech)
Pedagogická praxe zahrnuje individuální praxi, což znamená, že studenti si vyberou zařízení, instituci nebo organizaci, kde budou v průběhu nejméně 30 hodin sbírat poznatky a určité zkušenosti, které budou podrobně zaznamenávat do deníku praxe. Podrobné záznamy musí obsahovat charakteristiku zařízení, pracovní náplň, zaznamenávání jednotlivých činností, popřípadě kasuistiky, metody sociální práce, metody her a hrových činností atd. Deník pedagogické praxe(10 a více stran)Obsahuje charakteristiku a filozofii instituce, záznam jednotlivých dnů, popřípadě aktivit, činností, kterými se student zabývá v rámci praxe, součástí textu jsou podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe.Součástí bude stručné hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe.Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy atd.Konečná podoba deníku praxe záleží na tvořivosti a aktivitě studentů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 30 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SC4BK_PPX