SV4BP_OSP2 Personal Development 2

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jiří Šupa, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Jana Veselá, PhD.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Mon 10:15–11:50 ZŠ Křídlovická, Wed 17:10–18:45 učebna 33, Thu 17:10–18:45 učebna 33
Prerequisites (in Czech)
Aktivní účast na semnářích. Naspání vědecké eseje na téma v oblasti rozvoje osbnostní kompetence. Sebereflexivní rozhovor a obhajoba vědecké eseje.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je strukturován ve třech na sebe navazujících modulech (každý v dotaci jednoho akademického semestru), jimiž v průběhu svého studia povinně prochází všichni aspiranti pedagogického povolání. První semestr je zaměřen na sebezkušenost, zde je cílem vést studenty k získání nezbytné míry sebereflexe, jíž budou potřebovat nejen bezprostředně v pedagogické realitě, ale která jim rovněž umožní účinné a efektivní pokračování práce v návazných semestrech. Druhý semestr je v rovině tzv. interakčnímu výcviku, v němž se studenti zaměřují na autodiagnostiku stavu svých sociálních dovedností a jejich následnou optimalizaci s ohledem na uplatnění v pedagogické realitě. V posledním semestru budou mít studenti příležitost nácviku vedení skupiny pod přímou supervizí ostatních kolegů a lektorů. Podstatou této fáze je možnost vyzkoušet si vedení skupiny svých potenciálních klientů nanečisto, v bezpečném prostředí uzavřené skupiny a získat tak možnost hodnotných zpětných vazeb ještě před střetem s bezprostřední pedagogickou realitou. Jedná se zde o propojení teorie s praxí (na tuto fázi by v ideálním případě měla navazovat dlouhodobější pedagogická praxe), inteorizaci a automatizaci získaných sociálních dovedností, prevenci syndromu vyhoření a neadekvátních pedagogických intervencí. Studenti získají specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace (jak v rámci kontaktů mezi pedagogy navzájem, tak směřované ke skupinám studentů, klientů), sebeprezentace, kreativity, pedagogické improvizace apod. V rámci nácviku dovedností studenti dostanou možnost uchopit sami sebe a prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek nalézt svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Děje se tak nejprve v rovině ryze individuální (Já ve skupině) a posléze v sociálním kontextu (Já jako součást skupiny a částečně rovina Já jako pozorovatel skupinového dění) a to především prostřednictvím řízené skupinové dynamiky Zároveň se zvyšuje schopnost své sebereflexe (důrazem na rovinu Já jako účastník skupinového dění a především rovinu Já jako supervizor.
Syllabus (in Czech)
  • Studenti se seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, psychohry, autodiagnostika, skupinová práce apod.). Rozvoj osobnostních kompetencí studentů jde v souvislosti s jejich budoucí pomáhající profesí, důraz je kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení soc. dovedností jako komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce a další. Jde o ochutnávku technik vycházejích z oborů skupinové psychoterapie, gestalterapie, dramatické výchovy a dramaterapie transakční analýzy, analytické psychoterapii, Rogerovské psychoterapii, koncentrativní pohybové terapii, bodyterapii, arteterapie, muzikoterapie. Nejde o nácvik terapie ale možnou aplikace terapeutických technik v návaznosti na současné edukační problémy. Seminář je zaměřen zejména na oblasti: - Efektivní péče o sebe Self-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků) - Efektivita vnitřních psychických funkcí Nácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky..) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích. - Efektivita interpersonálních dovedností Komunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů.
Literature
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí : dětí a dospělých (Obsaž.) : Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. info
  • Teorie a praxe skupinové psychoterapie (Variant.) : Teorie & praxe skupinové psychoterapie. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-7178-586-5. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. ISBN 80-7178-557-1. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese [Kopřiva, 2000]. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-7178-429-X. info
  • KNOBLOCH, Ferdinand and Jiřina KNOBLOCHOVÁ. Integrovaná psychoterapie v akci. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 322 s. ISBN 807169679X. info
  • YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
  • RIEGER, Zdeněk. Loď skupiny :inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1998, 192 s. ISBN 80-86088-03-0. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Psychoterapie pro laiky. Translated by Vladimír Smékal. Brno: Cesta, 1998, 158 s. ISBN 8085319802. info
  • ROBERTS, Jeff and Malcolm PINES. Skupinová analýza v praxi. Translated by David Holub. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1998, 183 s. ISBN 80-86123-04-9. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
  • FREUD, Sigmund. Výklad snů : o snu. Vyd. 1. Praha: Jiří Kocourek, 1998, 711 s. ISBN 80-86123-07-3. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • FINCHER, Susanne F. Vytváření mandaly : cesta poznání léčení a sebevyjádření : [praktická kniha pro vytváření a výklad léčivých kruhových obrazců]. V Praze: Pragma, 1997, 204 s. ISBN 8072053949. info
  • Potřebujete psychoterapii? Edited by Oldřich Matoušek. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 103 s. ISBN 80-7178-036-7. info
  • MASTERS, Robert and Jean HOUSTON. Naslouchejte svému tělu :psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Praha: Pragma, 1994, 253 s. ISBN 80-85213-43-5. info
  • MÁTEJOVÁ, Zlatica. Základy teórie a praxe muzikoterapie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1993, 138 s. ISBN 80-223-0401-8. info
  • SVOBODA, Mojmír. Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha: CAPA, 1992. ISBN 80-7064-036-5. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy.2. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalýzy. 2. vyd., v Avicenu. Praha: Avicenum, 1991, 464 s. ISBN 80-201-0182-9. info
  • FREUD, Sigmund. O člověku a kultuře. Edited by Jiří Stromšík, Translated by Ludvík Hošek - Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990, 444 s. ISBN 8020701095. info
  • ŘÍČAN, Pavel and Jan ŽENATÝ. K teorii a praxi projektivních technik. Vyd. 1. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1988, 206 s. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy. Edited by Sigmund Freud, Translated by Jiří Pechar - Eugen Wiškovský. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 498 s. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy I : 1. Přednášky k úvodu do psychoanalysy : 2. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalasy : Gesammelte Werke (Orig.). Translated by Jiří Pechar - Eugen Wiškovský. 1. vyd. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 498 s. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy II : 1. Studie o hysterii : 2. Zlomek analysy případu hysterie : Gesammelte Werke (Orig.). Translated by Bohodar Dosužkov. 1. vyd. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 269 s. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy. II., 1.Studie o hysterii, 2.Zlomek analysy případu hysterie. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 269 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SV4BP_OSP2