SZ7BP_TEV2 Theory and Methodology of Education Seminar

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (seminar tutor)
PaedDr. Danuše Filipinská (seminar tutor)
Mgr. Miroslav Janda (seminar tutor)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Silvie Malá, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable of Seminar Groups
SZ7BP_TEV2/01: Mon 9:20–10:05 učebna 38, V. Najvarová
SZ7BP_TEV2/02: Mon 10:15–11:00 učebna 38, V. Najvarová
SZ7BP_TEV2/03: Mon 11:05–11:50 učebna 38, V. Najvarová
SZ7BP_TEV2/04: Mon 12:00–12:45 učebna 38, V. Najvarová
SZ7BP_TEV2/05: Mon 12:50–13:35 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_TEV2/06: Mon 13:45–14:30 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_TEV2/07: Mon 14:35–15:20 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_TEV2/08: Mon 15:30–16:15 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_TEV2/09: Mon 16:20–17:05 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_TEV2/10: Tue 8:30–9:15 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/11: Tue 9:20–10:05 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/12: Tue 10:15–11:00 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/13: Tue 11:05–11:50 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/14: Tue 12:00–12:45 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_TEV2/15: Tue 12:50–13:35 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_TEV2/16: Wed 7:40–8:25 učebna 39, S. Malá
SZ7BP_TEV2/17: Wed 8:30–9:15 učebna 38, S. Malá
SZ7BP_TEV2/18: Wed 9:20–10:05 učebna 38, S. Malá
SZ7BP_TEV2/19: Wed 10:15–11:00 učebna 38, S. Malá
SZ7BP_TEV2/20: Wed 11:05–11:50 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/21: Wed 11:05–11:50 učebna 39, S. Malá
SZ7BP_TEV2/22: Wed 12:00–12:45 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/23: Wed 12:00–12:45 učebna 39, M. Janda
SZ7BP_TEV2/24: Wed 12:50–13:35 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/25: Wed 12:50–13:35 učebna 39, M. Janda
SZ7BP_TEV2/26: Wed 13:45–14:30 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/27: Wed 14:35–15:20 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7BP_TEV2/28: Wed 15:30–16:15 učebna 38, D. Filipinská
SZ7BP_TEV2/29: Wed 16:20–17:05 učebna 38, D. Filipinská
SZ7BP_TEV2/30: Thu 8:30–9:15 učebna 38, T. Dvořáček
SZ7BP_TEV2/31: Thu 9:20–10:05 učebna 38, T. Dvořáček
SZ7BP_TEV2/32: Thu 10:15–11:00 učebna 38, T. Dvořáček
Prerequisites
The subject is offered to the students of Faculty of Education as a part of general courses.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 24 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The courses is considered to be an introduction for the prospective teachers and aims its attention to theoretical and methodological concepts concerning the formation of individuals personality in individual and socializing contexts.
Syllabus
  • 1. Conception of global education. 2. Theory and methodics of education during pedagogical studies. 3. Normative and situation concept of education. 4. Discipline and orderlines as social and educational phenomena. 5. School class climate. 6. Aggressiveness and chicane as educational problems. 7. Influence of family for childs education. 8. Educational activities of form teacher. 9. Conception and means of alternative education. 10. Healthy school. 11. Game as an educational tool. 12. Child at the sphere of social influences.
Literature
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
  • Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Typ ukončení: zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SZ7BP_TEV2