Bi2BP_UPCH Applied Ecology

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/3. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Dana Křivánková (seminar tutor), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (deputy)
Mgr. Vladislava Kolářová (assistant), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Dana Křivánková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století" a výzkumného programu „Biologie pro život a zdraví“ realizovaného na středisku MU „Kejbaly“. Cílem SP je: - kontaktní výuka v terénu s přírodninami a situační učení studentů, kteří na základě praktické a heuristické výuky na principu sebereflexe, aktivizujících metod a forem vzdělávání, dosáhnou sjednocení požadované úrovně vědomostí (klíčových v základním vzdělávání pro obor pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV) a propojení s průřezovými tématy ( především environmentální výchova), důležitých pro pochopení souvislostí uvedeného oboru s principy udržitelného života, rozvoje (TUR) a zdraví - nedílnou součástí je rozvoj dovedností poznávacích (pozorování, pokus a diskuze v terénu), pracovních (praktické činnosti), sociální komunikace a jednání (týmová spolupráce, řízení, organizace a úvod k postupnému osvojování profesních návyků a dovedností pro práci asistenta učitele i učitele s žáky v terénu ) - důležitá je i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně Nejdůležitější je vytvoření kladného postoje k biologickému hospodaření v krajině (umět využívat školní zahradu nebo terén okolí školy), k péči a ochraně zvířat, k vytváření podmínek prevence proti vzniku fobií z přírody u dětí, jako základ ochrany zdravé přírody - základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV jako obor environmentálního vzdělávání pro TUR, život a zdraví. Úloha pedagogických pracovníků v základním vzdělávání. 2. Pěstitelské práce dle RVP ZV, biologické hospodaření, školní biotopová zahrada, bezpečnost práce. 3. Chovatelství dle RVP ZV, podmínky v základním vzdělávání, bezpečnost práce. 4. „Škola hrou“ aneb kontaktní výuka pro environmentální vzdělávání a výchovu. 5. Biologické hospodaření a prvky permakultury, biotopová školní zahrada a možnosti chovů v základním vzdělávání. 6. „Jak na to“ – situační učení a skupinové vytváření podmínek pro aktivizující výuku. 7. „Kde to dělají dobře“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 8. „Máme rádi zvířata“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 9. „Den pro Zemi 1“ – příprava a realizace skupinových seminárních prací 10. „Den pro Zemi 2“ – prezentace a analýza skupinových seminárních prací, reflexe, závěr
Literature
  • ISBN 80-85635-67-4
Assessment methods (in Czech)
Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu je ukončena zápočtem za aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu výuky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: seminární skupiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/Bi2BP_UPCH