PdDR_FVV Philosophy of Education

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/10. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Filozofie výchovy umožňuje pedagogice najít vazby k filozofii kultury a filozofii vědy, a to prostřednictvím filozofické antropologie, noetiky a etiky. Na této cestě je třeba se seznámit s velkými mysliteli jednotlivých vývojových epoch, kteří trvale ovlivnili pedagogické myšlení a na jejichž odkaz dosud navazujeme. S pedagogickými koncepcemi významných filozofů je nezbytné konfrontovat myšlenkové proudy současné pedagogiky a hledat řešení aktuálních edukačních problémů v oblasti noetiky, mravnosti, estetiky i duševního a tělesného zdraví. Filozofie výchovy poskytuje východiska také k otázce životního stylu a profesních postojů. Kromě celkového přehledu naznačených problémových okruhů je potřeba důvěrněji se seznámit s odkazem aspoň jednoho myslitele a z jeho pohledu analyzovat některý výchovně-vzdělávací problém.
Syllabus (in Czech)
  • Mimoevropské starověké filozofické koncepce a výchova. Řečtí antičtí filozofově a jejich názory na výchovu. Názory římských filozofů na výchovu. Středověká výchova a její filozofické zakotvení. Osvícenství a racionalismus ve výchově. Filozofická východiska pedagogické soustavy J. A.Komenského. Novověká filozofie a její pedagogická reflexe. Filozofie moderní doby a její odraz v pedagogice. Postmoderna a její ohlas v pedagogickém myšlení. České filozofické tradice a výchova (Chelčický, Komenský, Masaryk, Patočka aj.). Podstata výchovy a její filozofické zázemí. Cíle výchovy a jejich filozofické aspekty. Problematika poznání. Axiologické otázky výchovy. Mravnost v soustavě hodnot. Krásno v soustavě hodnot. Zdraví v soustavě hodnost. Životní styl z pohledu filozofie. Kultura, filozofie, věda a pedagogika. Ideál osobnosti ve filozofické reflexi. Profesní morálka učitele.
Assessment methods (in Czech)
Typ zkoušky: ústní
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Autumn 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/PdDR_FVV