PsSZ_SSPS Seminář k sociální psychologii

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Georgij Dolinskij, CSc. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Magda Nesnídalová
Předpoklady
PsSZ_UPS Úvod do psychologie && NOW( PsSZ_SPS Sociální psychologie )
absolvování úvodu do psychologie a vývojové psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 51 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
Osnova
  • 1.Teoretická východiska a metody sociální psychologie; deskriptivní, korelativní a experimentální výzkum; výzkumné strategie; možnosti aplikace metod sociálněpsychologického výzkumu v praxi učitele; 2. Sociální prostředí žáka ZŠ - sociální prostředí, sociální situace, sociální prostor; mapa sociálního prostoru žáka X-té třídy ZŠ (příprava samostatné práce). 3. Problém adaptace člověka na životní prostředí - adptace a adjustace; úrovně adjustačních dějů; možnosti pozitivního ovlivňování adpatce dítěte na školu a její prostředí; adaptace na aktivity; 4. Sociální učení – podmínky efektivního sociálního učení;, druhy soc. učení; učení tvarováním (Fontana); doprovodné učení (Kulič); Produkty soc. učení; problém utváření socioprofesních rolí; role učitele; 5. Meziosobní vztahy – člověk a skupina; Příprava sociometrického šetření; aplikace techniky SOCIO na seminární skupině; 6. Interakce - možnosti diagnostiky způsobů a stylů interakce – interakce a prosazování se ve společenském životě; interakce jako transakce; možnosti interakční analýzy (Flanders, a pod.). 7. Komunikace – zásady fektivní komunikace; techniky analýzy komunikace; pedagogická komunikace; možnosti kultivace komunikativních dovedností; 8. Sociální percepce – problémy v poznávání a posuzování lidí; problém vnímání chování jiných lidí (atribuce a percepční stereotypy); možnosti kultivace percepčních dovedností učitele. 9. Prezentace výsledků diagnostiky “Sociálního prostoru žáka” (panelová diskuse zpracovaných “map”). 10. Prezentace výsledků sociometrického vyšetření malé sociální skupiny; výsledky SOCIO-dotazníku aplikovaném v seminární skupině; (panelová diskuse); 11. Školní třída jako sociální skupina; Možnosti aplikace dosavadních sociálně psychologických poznatků do práce učitele s třídou jako skupinou (atmosféra a klima ve školní třídě; styly řízení a ovlivňování; prevence rizik nežádoucích skupinových vlivů atp.). 12. Sociální zátěž – problémové a konfliktní situace; náročné okolnosti sociálního života; selhání v sociálním životě; profesní vyprahnutí – ztráta smyslu profesní role; krize profesního sebepojetí. 13.-14. Interakční hry; tréninkové a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik) a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik)
Literatura
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. DAN, J. Pracovní vyprahnutí učitelů. Brno : Učitel a zdraví. Nakl. Křepela. PÚ AV ČR, 1998. s.67-73. ERB, H. H. Násilí ve škole. Praha : Nakladatelství Amulet, 2000 HRABAL, V. Socimoetricko-ratingový dotazník. Bratislava : Psychodiagnostika 1979. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická Revue , 43, 1991, č. 6, s. 401-410. LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha : Portál, 1997. MACHALOVÁ,M. Adaptácia osobnosti v sociálnom prostredí. Čs.psychol. 1990,3,s.242-250. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. MELLIBRUDA, J. Hladanie seba samého. Bratislava : Smena 1987. PLAŇAVA,I. Jak (to) spolu mluvíme. Brno : MU, 1992. ROGERS, C.R. Ako byť sam sebou. Bratislava: IRIS, 1995. ŘEZÁČ, J. Některé sociálně psychologické aspekty výchovy ke zdravému způsobu života. In.: Problematika výchovy dětí a mládeže ke zdravému způsobu života v evropských zemích. Sb.přísp. z mezinár. konference evropských zemí. Brno : MU 1997. ŘEZÁČ, J. Sociální klima ve školní třídě. In.: Applied Social Sciences in Teacher Education. Aplikované společenské vědy v přípravě učitelů. Brno : Paido 1998. s.117-125 SVATOŠ,T. Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J. Psychologická praktika I. Brno : Pdf MU 1996. HAYESOVÁ, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál Portál 2003http://www.studovna.cz VÝROST, J. Aplikovaná psychologgie II.Praha: Grada Publishing 2001 http://www.links2go.com/search?search=psychology+pictures&x=7&y=12 http://www.studovna.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/PsSZ_SSPS