Bi2BP_ZZBL Fundamentals of invertebrate zoology - practical course

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
Bi2BP_ZZBL/01: Tue 12:30–13:15 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/02: Thu 8:50–9:35 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/03: Tue 13:25–14:10 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/04: Tue 14:20–15:05 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/05: Wed 14:20–15:05 laboratoř 81, R. Vlk
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Studenti si prohloubí základní znalosti o fylogenetických vztazích, bionomii, etologii, ekologii a rozšíření modelových druhů bezobratlých živočichů. Zvládnou poznávání nejdůležitějších zástupců naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla. Získané globální znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii. Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin. Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, zařadit je do systému, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
Syllabus
  • 1. Protozoa: Paramecium caudatum 2. Cnidaria: Hydra oligactis 3. Platyhelminthes: Dugesia conocephala 4. Nematoda: Ascaris sui 5. Mollusca I - Gastropoda: Helix pomatia 6. Mollusca II - Bivalvia: Anodonta cygnea (Mytilus edulis) 7. Mollusca III - Cephalopoda: Sepia officinalis 8. Annelida: Lumbricus terrestis (Tubifex tubifex) 9. Arthropoda I - Chelicerata: Araneus diadematus 10. Crustacea I - Entomostraca: Daphnia pulex 11. Crustacea II - Malacostraca: Gammarus fossarum, Astacus fluviatilis (Pandalus borealis) 12. Myriapoda: Chilopoda and Diplopoda 13. Insecta = Ectognatha I - Hemimetabola: Blatta orientalis 14. Insecta = Ectognatha II - Holometabola: Apis mellifera 14. Echinodermata: Asteroidea, Ophiuroidea, Echinoidea, Holothuroidea (Adriatic Sea)
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou k udělení zápočtu jsou (1.) aktivní účast studenta ve cvičení (100% docházka) a (2.) vedení si vlastního pracovního sešitu anebo zpracování sady protokolů. Tento výstup ze cvičení musí být v obou případech kompletní. Součástí protokolů mohou být pracovní listy a barevné tabule umístěné vyučujícím na web katedry.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/Bi2BP_ZZBL