Bi2MP_DPS2 Didaktika přírodopisu 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_DPS2/01: Út 7:55–8:40 učebna 2, L. Vodová
Bi2MP_DPS2/02: Út 8:50–9:35 učebna 2, L. Vodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: 1. použít různé metody a formy výuky v hodině a jejich použití zdůvodnit 2. naplánovat hodinu terénních cvičení a exkurzí. 3. naplánovat hodinu laboratorních prací. 4. zhodnotit učebnici přírodopisu z hlediska didaktické vybavenosti. 5. pohovořit o problematice učebních úloh a jejich typologii. 6. sestavit didaktický test 7. rozvíjet ve svých hodinách mezipředmětové vztahy.
Osnova
  • 1. Příprava učitele na vyučovací hodinu. 2. Pedagogická etuda- 10 minut (natáčení na kameru). 3. Promítání výstupů- sebereflexe studenta. 4. Hodnocení učebnic přírodopisu. 5. Aktivizující metody a formy výuky.. 6. Učební úlohy - taxonomie, zásady správné formulace. 7. Didaktický test a jeho tvorba. 8. Konfrontace pedagogických zkušeností z výukové praxe 2 s teorií.
Literatura
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
Výukové metody
seminář, diskuze
Metody hodnocení
K zápočtu studenti: 1)absolvují semináře - povolena je 1 absence 2)realizují mikrovýstup 3)odevzdají výukový plakát 4) odevzdají 2.část "Receptáře začínajícího učitele". Vytvoří do něj tyto materiály: 1) Přípravu na hodinu základního typu 2) Zhodnocení didaktické vybavenosti učebnice 3) Baterie učebních úloh 4) Taxonomii testových učebních úloh s příklady 5) Didaktický test na zopakování tématu 6) Aktivizační metodu pro hodinu přírodopisu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.