SZ7BP_KOM1 Educational Communication

Faculty of Education
Spring 2013
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Zuzana Vlachová (seminar tutor)
Mgr. Hana Medvedová (seminar tutor)
Mgr. Gabriela Věchtová (seminar tutor)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (seminar tutor)
Bc. Dana Peňázová (seminar tutor)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Jana Krátká, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SZ7BP_KOM1/01: Mon 15:45–16:30 učebna 38, Z. Vlachová
SZ7BP_KOM1/02: Mon 16:40–17:25 učebna 38, Z. Vlachová
SZ7BP_KOM1/03: Wed 15:45–16:30 učebna 38, Z. Vlachová
SZ7BP_KOM1/04: Wed 16:40–17:25 učebna 38, Z. Vlachová
SZ7BP_KOM1/05: Tue 16:40–17:25 učebna 34, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/06: Tue 17:35–18:20 učebna 34, K. Lojdová
SZ7BP_KOM1/07: Tue 17:35–18:20 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/08: Tue 16:40–17:25 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/09: Tue 14:50–15:35 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/10: Tue 15:45–16:30 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/11: Tue 13:55–14:40 učebna 38, J. Krátká
SZ7BP_KOM1/12: Wed 13:00–13:45 učebna 38, G. Věchtová
SZ7BP_KOM1/13: Wed 10:15–11:00 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/14: Wed 9:20–10:05 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/15: Wed 11:10–11:55 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/16: Wed 13:55–14:40 učebna 41, G. Věchtová
SZ7BP_KOM1/17: Wed 8:25–9:10 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/18: Wed 12:05–12:50 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/19: Wed 14:50–15:35 učebna 38, J. Bradová
SZ7BP_KOM1/20: Wed 13:55–14:40 učebna 38, J. Bradová
SZ7BP_KOM1/21: Thu 11:10–11:55 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/22: Thu 12:05–12:50 učebna 38, B. Vaculík Pravdová
SZ7BP_KOM1/23: Thu 8:25–9:10 učebna 38, H. Medvedová
SZ7BP_KOM1/24: Thu 12:05–12:50 učebna 30, H. Medvedová
SZ7BP_KOM1/25: Thu 9:20–10:05 učebna 38, H. Medvedová
SZ7BP_KOM1/26: Thu 10:15–11:00 učebna 38, H. Medvedová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 37 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Main objectives can be summarized as follows: to understand bases pedagogic communication and get up basic communication skills. At the end of the course the student will be able to apply new knowledge and skills in practice and understand the basic terminology of the subject.
Syllabus
  • Characters and principles pedagogic communication. Verbal communication. Nonverbal communication. Rules communication.
Literature
    recommended literature
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
    not specified
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Kapitola 4.
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě (Communication in classroom). Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 pp. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 9788026201984. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
Teaching methods
theoretical preparation in the form of a seminar with an emphasis on a discussion of relevant issues and independent work on the seminar extended essay
Assessment methods
Credit, a seminar extended essay of 5 pages submitted both in the electronic form and a hard copy to the teacher at a date agreed and a presentation of a seminar task with an outline in the student’s own words of about 15 minutes of length
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/SZ7BP_KOM1