ZS1BP_LDL1 Didaktika literární výchovy 1

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BP_LPM2 Literatura pro mládež 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student porozumí základním otázkám oboru, bude schopen vysvětlit problematiku obecného pojetí literární výchovy i pojetí kurikula, vysvětlit zákonitosti procesu literární komunikace a recepce textu, základní aspekty literárněvýchovného procesu a didaktické interpretace apod. Získané obecné teoretické poznatky bude schopen aplikovat na podmínky 1. stupně ZŠ.
Osnova
1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, základní literatura. 2. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční,literární, kulturní gramotnost. 3. Vývoj názorů na literární výchovu v primární škole; proměny čítanek jako základních učebních prostředků, funkce čítanky. 4. Pojetí literární výchovy v primární škole v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; otázky struktury cílů dle RVP ZV - cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v RVP ZV a ŠVP ZV (očekávané výstupy a učivo a možnosti jejich konkretizace v učebních osnovách); literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 5. Upevňování techniky čtení, diagnostické prověrky, práce se zaostávajícími čtenáři, čtení s věcným porozuměním, přístupy k výuce čtení ("top-down", "bottom-up" přístup). 6. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). 7. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 8. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu; funkce a metody didaktické interpretace. Didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 9. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 10. Metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (rozvoj komunikativních kompetencí, práce s modelovými situacemi, využití axiologické složky literárních textů) 11. Mimočítanková četba, hodiny tzv. aktuální literární výchovy;kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka.
Literatura
  • Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
  • Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
  • Vzdělávací program Obecná škola :pojetí obecné školy : učební osnovy obecné školy. 4., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 270 s. ISBN 80-7178-106-1. info
  • JEŘÁBEK, Jaroslav. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 275 s. ISBN 80-7168-337-X. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
  • PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Metody: teoretická příprava.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení předmětu a hodnocení: úspěšné zvládnutí závěrečného testu (písemné práce) zaměřeného na základní okruhy přednášených témat - pojetí literární výchovy, literární komunikace, příprava učitele, fáze literárněvýchovného procesu, metody didaktické interpretace, literárně estetické činnosti, aktuální literární výchova - a související otázky (viz osnova předmětu). Test se obvykle skládá z 10-12 především otevřených otázek, k úspěšnému zvládnutí je třeba správně zodpovědět minimálně dvě třetiny z nich.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.