SC4BK_GVZ Globální rozvojové vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
14 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Eva Malířová (cvičící), Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je aktivní plnění konkrétních požadavků na práci studenta (řešení odborných témat), otevřenosti k výměně perspektiv a sebereflexe a v neposlední řadě zvědavost pro zkoumání předkládaných otázek. Předmět úzce souvisí s předmětem SC4BK DVPX: Dramatická výchova v pedagogické praxi
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabídne tematický a metodický vhled do oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV), účastníci na konci kurzu porozumí jeho východiskům a cílům. Velký prostor bude věnován modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti si vyzkouší některé základní didaktické metody aktivního učení a programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a prakticky se pak seznámí s globálními tématy formou jejich kritické reflexe. Studenti by měli v průběhu semináře získat dovednost formulovat inspirativní otázky, inspiraci jak rozvíjet dovednosti kritického myšlení. Prostřednictvím praktických ukázek se studenti seznámí s konkrétními tématy globálního rozvojového vzdělávání , získané znalosti a dovednosti mohou uplatnit v praxi při integraci globální dimenze do výukových témat.
Osnova
  • 1. Globální rozvojové vzdělávání – východiska a cíle 2. Základní metody aktivního učení (třífázový model učení, učení prožitkem, atd.) 3. Evokační otázky a vztah k cílům 4. Global Storylines 5. Ekonomická provázanost světa, rozmanitost perspektiv.
Literatura
    povinná literatura
  • • HICKS, David. (2008) Ways of seeing: The origins of global education in the UK . Dostupné z: http://www.teaching4abetterworld.co.uk/docs/download2.pdf
  • • ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40–51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show
  • • Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. Dostupné z: http://www.globalnirozvojovevzdelavani.cz/grv-materialy/premyslime-o-grv.html
  • • NaZemi (2013): Infolist o globálním rozvojovém vzdělávání. Dostupné z: http://www.nazemi.cz/infolist-o-globalnim-rozvojovem-vzdelavani
  • • MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015.
  • BIOLEK, Jaroslav. PodObal : příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011, 264 s. ISBN 9788026006923. info
    doporučená literatura
  • In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1. info
  • In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1 : Cvičení a hry pro globální výchovu. 2. info
  • • Ed. BOURN, D. Development Education Debates and Dialogue. Institute of Education, University of London: 1–14, 2008.
  • • FREIR, Paulo: Pedagogy of the Opressed. London: Penguin, 1996. ISBN 978-0-14-025403-7
  • • FREIRE, P. Education for Critical Conciousness. London, Continuum 2010.
  • DLOUHÁ, Regina. Metodika : výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006, 47 s. ISBN 8086910520. info
    neurčeno
  • • National report: Global Education in the Czech Republic, dostupné z http://www.gene.eu.php5-8.dfw1-1.websitetestlink.com/peer-review/
  • MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou : od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Edited by Iva Janská. Praha: Člověk v tísni, 2008, 109 s. ISBN 9788086961613. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
Výukové metody
workshop, zážitková pedagogika, model výuky E-U-R
Metody hodnocení
aktivní účast
Informace učitele
povinná literatura ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40–51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show BIOLEK, Jaroslav. PodObal :příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011. 264 s. ISBN 9788026006923. info MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015. NaZemi (2013): Infolist o globálním rozvojovém vzdělávání. Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. HICKS, David. (2008) Ways of seeing: The origins of global education in the UK . Doporučená literatura DLOUHÁ, Regina. Metodika: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006. 47 s. ISBN 80-86910-52-0. FREIR, Paulo: Pedagogy of the Opressed. London: Penguin, 1996. ISBN 978-0-14-025403-7 FREIRE, P. Education for Critical Conciousness. London, Continuum 2010. In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1. info In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1 : Cvičení a hry pro globální výchovu. 2. info Ed. BOURN, D. Development Education Debates and Dialogue. Institute of Education, University of London: 1–14, 2008. National report: Global Education in the Czech Republic, dostupné z http://www.gene.eu.php5-8.dfw1-1.websitetestlink.com/peer-review/ neurčeno MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou :od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Edited by Iva Jánská. Praha: Člověk v tísni, 2008. 109 s. ISBN 978-80-86961-61-3. info BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.