PdF:SV4BP_PDgS Ped.-psych. diagnostika (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_PDgS Pedagogicko-psychologická diagnostika (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník) - Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_PDgS/01: Po 12:05–13:45 respirium (5. nadzemní podlaží), T. Kohoutek
- Předpoklady
- Je doporučeno zapisovat si tento předmět zároveň s Pedagogicko-psychologická diagnostika (přednáška).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Náplní seminářů je cvičná práce s diagnostickými postupy pro skríning a výzkum a reflexe pozice diagnostiky v práci sociálního pedagoga.
- Osnova
- Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy.
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- DITTRICH, Pavel. Individualizace a diferenciace ve vyučování. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992, 28 s. ISBN 8021100990. info
- MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody (Přív.) : Pedagogická diagnostika v profesionální orientaci žáků (ZPřív.). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 201 s. info
- Výukové metody
- seminární podoba - diskuse nad konkrétními metodami
- Metody hodnocení
- seminář, sejmutí, vyhodnocení a zpracování minimálně třech různých testů u 7 probandů (test kresby lidské postavy, Rosenzweigův frustrařní test, ICL)
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SV4BP_PDgS