UOPK_8013 Diploma Seminar

Faculty of Education
Spring 2015
Extent and Intensity
0/0/.4. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. JUDr. PhDr. Ivo Svoboda, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Lucie Viková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 21. 2. 19:25–20:10 učebna 59, Sat 7. 3. 9:20–11:00 učebna 51, Sat 21. 3. 18:30–20:10 učebna 55
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of this course the student will be able to: - prepare the thesis project with clear objectives and the sophisticated schedule - use knowledge of educational sciences, in the comparative pedagogy and didactics for processing the thesis - to carry out research with 300 respondents - apply rational procedures for writing scientific publications and thesis writing.
Syllabus
  • 1st The theme with regard to the use of the secondary vocational education 2nd Refining approximate outline of the thesis 3rd Study materials (monographs, articles, information from the media, personal meetings with experts, etc.), the formulation of hypotheses 4th Implementation of educational research, the application of descriptive and inductive statistics for processing of measured data research 5th Processing section "Discussion", drawing conclusions for educational reality
Literature
    required literature
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 198 s. ISBN 8024407655. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Translated by Vladimír Smékal - Eva Klobouková - L. Kolaříková - M. Kučer. Vydání I. Praha: Academia, 1972, 705 stran. URL info
    recommended literature
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 4., rozšířené vyd. Praha: Portál, 2012, 734 s. ISBN 9788026202004. info
  • PRŮCHA, Jan and Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu (The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research). Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, vol. 19, No 2, p. 89-105, 12 pp. ISSN 1211-4669. Fulltext info
  • HOLOUŠOVÁ, Drahomíra and Milena KROBOTOVÁ. Diplomové a závěrečné práce. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 117 stran. ISBN 8024412373. info
  • ŠIFNER, František. Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, 18 s. ISBN 8072901672. info
  • GLOGAR, Alois. Metodický manuál pro vypracování bakalářské a diplomové práce. 3. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2004, 106 s. ISBN 8073181681. info
  • HRACH, Karel. Statistika pro sociální vědy. Ústí nad Labem, 2001. ISBN 80-7044-397-9. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
  • HAVRÁNEK, Tomáš. Statistika pro biologické a lékařské vědy. 1. vyd. Praha: Academia, 1993, 476 s. ISBN 8020000801. info
  • KOSCHIN, Felix. Stratigraphics, aneb, Statistika pro každého. Praha: Grada, 1992, 349 s. ISBN 80-85424-70-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987, 91 s. info
    not specified
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
  • MORAVANSKÝ, Dalibor and Ivan VÁGNER. Statistika pro posluchače právnické fakulty. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1982, 109 s. info
Teaching methods
Ongoing workshops and consultation procedure for writing a thesis.
Assessment methods
Credit on the basis of: - active participation in seminar - preparation of project thesis - added an outline of the thesis IS. The subject to completion of the credit To obtain credit, a student must submit an project of at least 4-5 A4 pages on a topic set by the teacher. Students will use when processing an project of at least 3 different sources (eg, book, journal article, article from the web, etc.). Use of this site can be only one-third of all the sources. Required simultaneously active participation in the seminar, that is, the execution output (with the option to add the output multimedia presentations, the correct answers to the questions raised by the teacher, etc., thinking about the specified topic and undisturbed course teaching other matters that are not related to the study topic).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/UOPK_8013