SC4BK_PVC Pedagogika volného času

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 20. 2. 8:25–11:55 učebna 35, So 19. 3. 8:25–13:45 učebna 25, Pá 22. 4. 12:05–15:35 učebna 32
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského kombinovaného oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění zadaných úkolů vymezených sylabem a úspěšné složení zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Pedagogika volného času se zabývá teoretickými i praktickými otázkami výchovy ve volném čase.
Na konci předmětu budou studenti:
- znát základní pojmy oboru a historické výchovné koncepce v oblasti volného času (na základě studia primárních pramenů).
- schopni projektovat vlastní koncepce, kurzy, tábory s využitím specifických metod (her) apod.
Osnova
  • Témata přednášek, okruhy ke zkoušce:
  • 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.
  • 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
  • 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
  • 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase. Utváření hodnoty volného času v životě dítěte.
  • 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
  • 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase (např. Jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco).
  • 7. Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně pěti děl.)
  • 8. Vznik a význam organizované činnosti ve volném čase (YMCA, YWCA, Sokol, skauting, Liga lesní moudrosti, Česká tábornická unie atd.)
  • 9. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky.
  • 10. Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintilianus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání.
  • 11. Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
  • 12. Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her. Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
  • 13. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR. Stručný historický přehled a zhodnocení organizované činnosti po roce 1948.
  • 14. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.
  • 15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod. Neformální vzdělávání.
  • 16. Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečností předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd.
  • 17. Animace volného času. Pojetí a význam animace. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
  • 18. K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie. Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční prožívání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebezpečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci.
  • 19. Participace dětí a mládeže na volném čase. Participační přístup vedoucí ke spoluzodpovědnosti dospívajících, uvědomění si vlastních práv a povinností apod. ve vztahu k volnému času a dalším životním hodnotám.
  • 20. Možnosti a limity volného času ve vztahu k prevenci sociálně patologických jevů a rizikového chování (v rovině prevence primární, sekundární, terciární).
Literatura
    povinná literatura
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
    doporučená literatura
  • KAPLÁNEK, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha : Portál, 2013. 104 s. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
  • KAPLÁNEK, M. (ed.) Čas volnosti – čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha : Portál, 2012, 176 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • ČECH, Tomáš. Výchova a volný čas 2. Brno: MSD, 2007, 216 s. ISBN 978-80-86633-97-8. info
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9. info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
  • Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • Časopis Vychovávatež. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998, 363 s. ISBN 80-86061-16-7. info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
  • BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987, 194 s. : i. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 573 s. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978, 208 s. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 s. URL info
Výukové metody
Přednáška s podněty ke zpracování semestrární práce, dále samostudiu a individuální přípravě ke zkoušce.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška.
Ukončení: zkouška.
Požadavek pro připuštění ke zkoušce: odevzdání seminární práce na téma
1. Návrh vlastní koncepce volnočasového zařízení, které není a chybí na trhu (poslání, organizace, zabezpečení, zajištění, personální obsazení, metody práce atd.).
2. Zpracování min. 3denního pobytu s dětmi (tábora) organizace, zabezpečení, program (stěžejní důraz na podrobné rozplánování pobytu, jednotlivých aktivit a her, metod práce s dětmi, celotáborové motivace; dále pedagogické, organizační a materiální zabezpečení). Rozsah sem. práce min. 4 strany A4, písmo 12.
Informace učitele
E-learningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=752
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.