Bi2MP_DPP2 Didactics of Natural Science 2

Faculty of Education
Spring 2017
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education
Timetable
Tue 15:45–16:30 učebna 2
Prerequisites
Bi2MP_DPP1 Didact. of Natural Sciences 1 && Bi2MP_DPS1 Didact. of Natural Sciences 1
The course builds on Bi2MP_DPP1 and Bi2MP_DPS1. Students enroll this object after completed Bi2MP_DPP1 and Bi2MP_DPS1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course the student will be able to:
1st use information from FEPEE
2nd by own words explain the difference between form and method of teaching, content and scope of the curriculum, sensomotoric and individual skills, etc.
3rd explain how is organized the work of a teacher - what lies in   preparatory, implementation, management and diagnostic part of education.
4th characterize selected teachnig methods
5th characterize the means of teaching biology at elementary school.
6th formulate and use didactic teaching principles.
Syllabus
  • 1st Methods of teaching natural history and biology.
  • 2nd Activating methods and their application in natural history lesson.
  • 3rd The means of teaching science.
  • 4th Control phase of the teaching .
  • 5th Diagnostic phace of the teaching.
  • 6th Didactic principles and their application in the teaching of natural history.
Literature
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 pp. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? (How perceive and perform project class pupils and teachers?). In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 pp. ISBN 80-7315-046-8. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • JANÍK, Tomáš and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. 2002, vol. 127, p. 2-4. ISSN 0323-0449. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • TALÁCKOVÁ, Lucie. Vliv stylu vedení učitele na sociální klima třídy. Edited by Martin Vaculík. 2001, 83 s. URL info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
  • ALTMANN, Antonín and František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Vyd. 2., upr. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 133 s. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
Teaching methods
Type of course: the lesson of the base type. Teaching methods: lecture, explanation, demonstration.
Assessment methods
Assessment methods: written test and oral debate. Fulfilling requirements: Written test - it is nescessary to obtain at least 75 %. Oral exam - defense of semestral work (poster) and tasks from seminar, answer on questions from the didactic of natural history. Semestral work - creating the poster on theme selected botanical family
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/Bi2MP_DPP2