CJ2MP_JKCi Komunikace s cizincem

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2MP_JKCi/01: Út 8:25–10:05 učebna 56, M. Lollok, H. Svobodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Cíle předmětu
Studenti vysvětlí základní zásady komunikace s cizincem. Rozumí pojmu interkulturní senzitivita a jsou v tomto ohledu připraveni se nadále rozvíjet. Rozumí specifikům komunikace se žákem cizincem a s dospělým cizincem. Osvojí si základní principy verbální (mluvené i písemné) i neverbální komunikace s cizincem.
Osnova
  • 1. Obecné zásady komunikace s cizincem. 2. Interkulturní senzitivita – teorie a praxe. 3. Specifika komunikace se žákem-cizincem. 4. Specifika komunikace s dospělým cizincem. 5.–6. Neverbální komunikace – kulturní universalia a specifika (piktogramy; prostředky parajazykové; řeč těla – mimika, gestika, proxemika, haptika, zrakový kontakt ad.). 7.–8. Verbální komunikace – písemná (způsoby oslovení; tykání x vykání). 9. Verbální komunikace – mluvená; podávání informací a instruování. 10.–11. Problémová témata a tabu v jednotlivých kulturách. 12. Odlišné vnímání kulturních specifik.
Literatura
  • BOČÁNKOVÁ, Milena. Intercultural communication: typical features of the Czech, British, American, Japanese, Chinese and Arab cultures. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2006. 142 s. ISBN 80-245-1081-2.
  • KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi., Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.
  • HÁDKOVÁ, Marie – JINDRÁČEK, Václav. Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 142 s. ISBN 978-80-7414-469-1.
  • HEINZOVÁ, Kristina. Intercultural communication. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2001. 71 s. ISBN 80-7248-120-7
  • JANÍK, Zdeněk. Interkulturní výcvik a etnopedagogika v praxi: projekt "Argonauts of Europe". Komenský, odborný časopis pro učitele základní školy, Brno: Pedagogická fak Masarykovy univerzity, 2004, roč. 129, č. 1, s. 34 - 38. ISSN 0323-0449
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008
  • PRŮCHA, Jan. Etnopedagogika. Pedagogika, roč. 52, 2002, s. 195–205. ISSN 2336-2189
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s. ISBN 9788073672805. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s. ISBN 9788073672805. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář. Seminář, aktivní práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu. Diskuse ve skupině, prezentace projektu. Předmět se v r. 2017 realizuje v rámci projektu Zvyšování komunikačních kompetencí budoucích učitelů ČJ v kontaktu s jedinci s odlišným mateřským jazykem (MUNI/FR/0995/2016). Do vybraných seminářů budou pozvání figuranti, s nimiž budou realizovány aktivity prohlubující studentovi komunikační kompetence v kontaktu s jedinci s OMJ. Studenti budou mít možnost bezprostředně reflektovat svou zkušenost a uvědomit si specifika komunikace s jedincem s OMJ; budou mít k dispozici speciálně vytvořený studijní materiál sumarizující základní zásady komunikace s cizincem.
Metody hodnocení
Příprava referátu (k jedné z vybraných dílčích oblastí tématu komunikace s cizincem) a analýza modelové komunikační situace.
Informace učitele
https://is.muni.cz/el/1441/jaro2017/CJ2MP_JKCi/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.