PdF:CJ3BP_JPJS Problémy jazykové správnosti - Informace o předmětu
CJ3BP_JPJS Seminář k aktuálním problémům jazykové správnosti
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící) - Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3BP_JPJS/01: St 14:50–16:30 učebna 57, I. Martinec
- Předpoklady
- Předpokládá se znalost Pravidel českého pravopisu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto semináře bude student schopen vymezit kultivovanou formu národního jazyka v komunikaci mluvené i psané. Předmět navazuje na jazykovědné disciplíny Úvod do studia českého jazyka a Fonetika a fonologie českého jazyka a zaměřuje se na otázky jazykové správnosti v současných jazykových projevech. V prvních seminářích se předpokládá prohlubování dosavadních znalostí o jazyce. Následovat bude vysvětlení pojetí jazykové správnosti v pravopise, morfologii, popř. v jiných jazykových rovinách a hodnocení některých často diskutovaných jevů jako jazykově správných x nesprávných. Součástí seminářů budou i jazykové korektury textu.
- Osnova
- 1. Jazyk, jazykový systém. Jazykové roviny, jazykovědné disciplíny. 2. Problém spisovnosti x nespisovnosti. Jazyková správnost. Norma, kodifikace. Kodifikační příručky a práce s nimi. 3. Grafická stránka jazykových projevů. Český pravopis. Pravopis a jazyková správnost. 4. Morfologická stránka jazykových projevů. Jazyková správnost v morfologii. Proměny v kodifikaci dříve a dnes. 5. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v současných psaných textech. Možné příčiny jazykových odchylek. 6. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v žákovských a studentských pracích, jejich příčiny. Možnosti jejich odstranění. 7. Pravopisné a lexikální korektury textů.
- Literatura
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- Spisovnost a nespisovnost dnes : sborník příspěvků z mezinárodní konference Spisovnost a nespisovnost v současné jazykové a literární komunikaci, Šlapanice u Brna 17.-19. ledna 1995. Edited by Rudolf Šrámek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 261 s. ISBN 8021013044. info
- BALHAR, Jan. O češtině každodenní. 1. vyd. Brno: Blok, 1984, 286 s. URL info
- DANEŠ, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Vydání 1. Praha: Academia, 1997, 292 stran. ISBN 8020006176. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- Výukové metody
- Typem výuky je seminární cvičení. Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu. Výuka bude probíhat formou jazykových a pravopisných cvičení ústních a písemných. Součástí ukončení je odevzdání seminární práce. Pracovní materiály se budou zadávány v prvním semináři.
- Metody hodnocení
- Četba zadaných odborných textů (+ krátká prezentace vybraného textu na semináři). Znalosti budou ověřovány průběžnými písemnými testy v každém semináři,součástí seminářů budou také ústní výstupy studentů zaměřené na pěstování jejich učitelských dovedností. Test obsahuje 20 krátkých úkolů, student musí zvládnout 80 % z nich.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz
Studijní literatura bude průběžně aktualizována. Základní literatura: KARLÍK, P. a kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha :Lidové noviny, 2003. ISBN: 80-7106-134-4. Pravidla českého pravopisu.Praha :Academia, 2001. ISBN: 80-200-0475-0 KALANDRA, F., ONDRÁŠKOVÁ, K., STRAKOVÁ, H. Pravopis nejen pro školu I.Brno: MU- SURSUM, 2004. ISBN: 80-210-3567-6, ISBN: 80-7323-098-4. KALANDRA, F., ONDRÁŠKOVÁ, K., STRAKOVÁ, H. Pravopis nejen pro školu I.Brno: MU- SURSUM, 2004. ISBN: 80-210-3920-5, ISBN: 80-7323-119-0. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/CJ3BP_JPJS