RV2BP_4PZS Seminář k psychohygieně a psychologii zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 10:15–11:55 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu semináře z psychohygieny a psychologie zdraví je prakticky zvládnout zásady psychologie zdraví a psychohygieny, zejména pro oblast výchovy a primární prevence. Student by měl po absolvování znát zásady zdravého životního stylu včetně zvládání stresu, dovednosti odpočinku a péče o optimální výkonnost v oblasti somatické, psychické i sociální.
Osnova
  • Charakteristika základní literatury z psychohygieny a psychologie zdraví. Diskuse o využití psychohygieny v pedagogické praxi. Program seminářů. Ukázky zkoumání únavy v psychologii (testy a dotazníky). Rozbor pracovní křivky. Psychologické dotazníky zjišťující kvality spánku. Diskuse o knize H. Selye, Život a stres, Bratislava 1966, H. Selye, K záhadám vědy, Praha 1975. Problematika zvládání stresu, coping. Problematika zatížení žáků. Učitel a zdraví. Problematika neurotických poruch, ukázka příslušných psychologických dotazníků. Vytvoření zásad pro prevenci neuróz u žáků a u učitelů. Duševní hygiena rodinného života. Pravidla úspěšného jednání v sociální situaci. Sebevýchova a duševní zdraví. Psychologické otázky závislosti. Demonstrace principů relaxačních technik Jacobsona, Schultze, Machače a Kondáše. Diskuse o probrané látce, individuální názory na možnosti psychohygieny, individuální zkušenosti.
Literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví [2. vyd.]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 279 s. ISBN 80-7178-744-4. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
  • MÍČEK, Libor a Vladimir ZEMAN. Ucitel a stres - II. rizsirene vydani. In Ucitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • BARTKO, Daniel. Moderná psychohygiena. 6. vyd. Bratislava: Obzor, 1990. ISBN 8021501022. info
  • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
  • BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 2. dopln. vyd. Praha: Panorama, 1980, 467 s. URL info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
písemný test, 70% úspěšnost, 90% účast
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.