ZS1MP_LPD2 Průvodce dějinami české literatury 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
3/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1MP_LPD1 Průvodce děj. č. literatury 1
Předpokladem je absolvování předmětu Průvodce dějinami české literatury I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Průvodce dějinami české literatury I. Po jeho absolvování student dokáže ve větší šíři postihnout základní tendence a proměny literatury pro děti a mládež v současnosti, bude hlouběji obeznámen s vybranými dílčími a interdisciplinárními tématy prohlubujícími dosavadní přehledové výklady.
Výstupy z učení
Student: - dokáže ve větší šíři postihnout základní tendence a proměny literatury pro děti a mládež v současnosti; - bude hlouběji obeznámen s vybranými dílčími a interdisciplinárními tématy prohlubujícími dosavadní přehledové výklady; - bude se orientovat v aktuálních podobách kritické reflexe literatury pro mládež, literárních cenách apod.
Osnova
  • 1. Literatura pro děti a mládež v 21. století. Tendence, proměny tematiky, vnitřní žánrové struktury. Významní autoři a ilustrátoři dětských knih. 2. Základy knihovědy, významná nakladatelství specializující se na vydávání literatury pro děti a mládež. 3. K vývoji a koncepci knižní ilustrace v současnosti.
Literatura
  • Stehlíková, Blanka. Cesty české ilustrované knihy pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984.
  • ŠUBRTOVÁ, M. a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Nová jména v české a slovenské literatuře pro děti a mládež. In Nová jména v české a slovenské literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2008, 78 s. ISBN 978-80-903707-6-0. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • POLÁČEK, Jiří. Legionářská literatura, Triviální literatura, Literární kritika 1900-1945, Literární kritika 1945-1999, Literární časopisy. In Průhledy do české literatury 20. století. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, s. 61,155..., 156 s. ISBN 80-7204-162-2. info
  • PURKETOVÁ, Jana a Naděžda SIEGLOVÁ. Literatura pro mládež na Moravě II. 1. vyd. Brno: Moravská zemská knihovna, 1999, 85 s. ISBN 80-7051-106-0. info
  • POLÁČEK, Jiří. Literární časopisy 20. století. In Literární časopisy 20. století. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1997. ISBN 80-7204-056-1. info
  • POLÁČEK, Jiří. Literární kritika 20. století II (1945-97). In Literární kritika 20. století II (1945-97). Brno: Akademické nakladatalství CERM, 1997. ISBN 80-7204-053-7. info
  • POLÁČEK, Jiří. Literární kritika 20. století I (1900-45). In Literární kritika 20. století I (1900-45). Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. ISBN 80-7204-032-4. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda a Jana PURKETOVÁ. Literatura pro mládež na Moravě. Brno: Moravská zemská knihovna - Pedagogická knihovna Brno, 1996, 121 s. ISBN 8070510897. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Metody: teoretická příprava, výklad spojený s následnou diskusí nad odbornými problémy předmětu.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: Sestavení výběrové bibliografie ke zvolenému tematickému okruhu či tématu (např. bibliografie sekundární literatury o jednotlivých ilustrátorech, bibliografický soupis produkce vybraného nakladatelství, regionálního autora atp.). Konkrétní tematické okruhy zadány na začátku výuky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.