MAz03 Didaktika matematiky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/1.5. 18 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je doplnit vzdělání učitelů matematiky pro SŠ o didaktické zásady pro práci s dětmi ve věku 11-15 let.
Osnova
  • 1. Přístupy k zavádění základních pojmů v geometrii. Přímka, polopřímka, rovina, polorovina. Úsečka a její velikost. Úhel a jeho velikost. 2. Trojúhelníky, čtyřúhelníky, kružnice, kruh. Mnohoúhelníky. Klasifikace jednotlivých útvarů, jejich definice a jejich vlastnosti. 3. Geometrická zobrazení shodná a podobná. 4. Konstrukční úlohy, postup jejich řešení na ZŠ. 5. Míry geometrických útvarů, vyvození vztahů pro výpočty obvodů a obsahů rovinných útvarů a povrchů a objemů těles. Jednotky měr a jejich převody. 6. Zobrazování rovinných geometrických útvarů a těles ve volném rovnoběžném promítání, pohledy na tělesa (nárys, půdorys, bokorys).
Literatura
    doporučená literatura
  • BUDÍNOVÁ, Irena. Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2018, 202 s. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-9215-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9216-2018. info
    neurčeno
  • KOPKA, Jan. Hrozny problémů ve školské matematice. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 194 s. Acta Universitatis Purkynianae. Studia matematica, 1. ISBN 80-7044-247-6.
  • KUŘINA, František a Jana CACHOVÁ. Matematika a porozumění světu : setkání s matematikou po základní škole. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 332 s. ISBN 9788020017437. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Výukové metody
Teoretická přednáška a seminář.
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích. Odevzdání portfolia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.