PdF:MAz03 Didaktika matematiky 2 - Informace o předmětu
MAz03 Didaktika matematiky 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/1.5. 18 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Matematika pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je doplnit vzdělání učitelů matematiky pro SŠ o didaktické zásady pro práci s dětmi ve věku 11-15 let.
- Osnova
- 1. Přístupy k zavádění základních pojmů v geometrii. Přímka, polopřímka, rovina, polorovina. Úsečka a její velikost. Úhel a jeho velikost. 2. Trojúhelníky, čtyřúhelníky, kružnice, kruh. Mnohoúhelníky. Klasifikace jednotlivých útvarů, jejich definice a jejich vlastnosti. 3. Geometrická zobrazení shodná a podobná. 4. Konstrukční úlohy, postup jejich řešení na ZŠ. 5. Míry geometrických útvarů, vyvození vztahů pro výpočty obvodů a obsahů rovinných útvarů a povrchů a objemů těles. Jednotky měr a jejich převody. 6. Zobrazování rovinných geometrických útvarů a těles ve volném rovnoběžném promítání, pohledy na tělesa (nárys, půdorys, bokorys).
- Literatura
- doporučená literatura
- BUDÍNOVÁ, Irena. Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2018, 202 s. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-9215-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9216-2018. info
- neurčeno
- KOPKA, Jan. Hrozny problémů ve školské matematice. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1999, 194 s. Acta Universitatis Purkynianae. Studia matematica, 1. ISBN 80-7044-247-6.
- KUŘINA, František a Jana CACHOVÁ. Matematika a porozumění světu : setkání s matematikou po základní škole. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 332 s. ISBN 9788020017437. info
- Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
- HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
- Výukové metody
- Teoretická přednáška a seminář.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v seminářích. Odevzdání portfolia.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/MAz03